Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?

1. S
    Medlem · skåne · 1 465 inlägg
    Vi har sen en tid tillbaka ventialtion med FTX installerat och luften känns friskt och bra. Dock är det så att när det blir "lite kallare" och då pratar vi alltså kring noll grader (!) så drar det fruktansvärt kallt från tilluften. Ska det vara så eller är anläggningen fel inställd? Om jag ställer ned den från "normal" till "låg" så drar det så klart mindre, men det ska man väl inte behöva....? Min fråga är om jag bör kalla ut firman som installerade? Jag har bytt filter, något annat är det väl inte (?) som man bör göra....?

2. P
    Medlem · Stockholm · 186 inlägg

perka99

Medlem
    Du kan slå på eftervärmaren

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 437 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Vilken temp har ni på tilluften?

4. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 350 inlägg
    Vad hade du för form av tilluft innan?

5. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 620 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Vi har en tio år gammal FTX utan värmare. Bara själva växelfunktionen gör att luften som kommer in aldrig känns som du beskriver. Svalare än inneluften absolut, men inte så att det stör på något sätt.

På vår finns en inställning som styr om den ska återanvända värmen från inneluften eller inte. På vintern är den funktionen på, men på sommaren av för annars blir det för varmt. Kolla om ni har något liknande.

6. Njingan
    Husägare · Tullinge · 178 inlägg

Njingan

Husägare
    Vi har ett 2.5år gammalt FTX i vårt hus i kombination med två luftvärmepumpar (en per våning).
    Frånluften tas från utrymmen som inte blir godtyckligt uppvärmda av luftvärmepumparna
    Det gör att frånluften har en temp på 15-18 grader när det är runt nollan ute.
    Det i sin tur gör ju att tilluften håller max den temperaturen om inte eftervärmaren är på.

Känns logiskt imo,, men kanske även vi har ett felinställt system? :)

7. A
    Husägare · 206 inlägg

Antemoo

Husägare
    Kallt på toalett/ dusch och kök?

8. J
    Medlem · 524 inlägg
    Låter som att något inte står helt rätt till. Kan vara fel på aggregatet, rotorn har kanske stannat (om det är en roterande värmeväxlare). Kan ju även vara så att rören är för dåligt isolerade.
    Installerade själv en Östberg Heru 100 S EC i somras, just nu är det runt nollan ute, frånluften ligger på 20 grader och tilluften blir 18 grader:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20230120_211555.jpg

Eftervärmaren är inte aktiverad. Dock kan jag inte förklara varför recovery och supply diffar på två grader :thinking:

9. Njingan

Njingan

Husägare
    I källaren har vi en tvättstuga, toa och duschrum som har frånluft och drar ingen riktig nytta från luftvärmepumpen på den våningen. Där är det svalt.

I köket har vi ingen frånluft då förra ägarna bytte ut köksfläkten med luftkanal? mot kolfiltervariant, så för att inte få in matos i ventilatilationen så har vi satt ett frånluftsdon i inre hallen. Den drar nytta av värme från luftvärmepumpen på övervåningen. Sedan har vi frånluft i övre badrummet där vi har golvvärme på modest nivå.

Summa sumarum är det inte någon hög värme som går in i ventilationen så att säga.

10. L
    Medlem · Sörmland · 2 482 inlägg

lat

Medlem
    Ja!

11. Njingan

Njingan

Husägare
    Hur får du ut den grafen från din östberg? Vi har ett heru 160 aggregat.

12. J
    Medlem · 524 inlägg
    Nyare Heru har stöd för Modbus TCP/IP, vilket gör att man kan ansluta det till vanligt nätverk. Sedan ser min pipeline ut som följer Heru Modbus => prometheus modbus exporter => prometheus scraper => Mimir => Grafana. Relativt enkelt att sätta upp om man vet hur man ska köra, men definitivt inte en förstagångsuppgift (kör snarlik metrics stack på jobbet). En betydlgit enklare lösning är nog att ansluta det till Home Assistant, kolla här: https://www.byggahus.se/forum/threads/heru-100-home-assistant.388262/

13. A
    Husägare · 206 inlägg

Antemoo

Husägare
    Hur får du ut den grafen? Dator inkopplad?

Edit: ser att jag vad tvåa på den pucken

14. R
    Medlem · 450 inlägg
    Har ett likadant aggregat från oktober 2021. Vid -18,6°C utomhus låg tilluften på 15°C utan elvärmare så aggregatet är riktigt bra. 18-19°C vid nollgradigt ute.
    Min frånluft visar 16°C när rotorn visar 20°C så tempgivarna är nog inte de bästa.

15. S
    Medlem · skåne · 1 465 inlägg
    väldigt kall men vet faktiskt inte, kan man se det någonstans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.