Har idag FTX från bahco monterat i min villa byggd 1981. Växlaren sitter monterad i köksfläkten och har nu börjat sjunga på sista versen.

Jag kommer ta hjälp av en lokal firma för att kasta ut nuvarande lösning och istället få in en FTX lösning på vinden.

Tänkte jag skulle vara lite förberedd kring val av aggregat när det är dags för firman att göra jobbet. De kommer redan nu på fredag för att kika på jobbet inför offert.

Har kikat lite och förstått att det verkar vara två system som väljs mellan: Systemair och Östberg.

Utöver att det ska vara tyst, ha bra kvalitet, m.m. så vill jag även kunna styra det via Home Assistant (vilket verkar gå via modbus i vissa fall) och i övrigt vara en modern lösning.

Är det hugget som stucket mellan Systemair och Östberg? Finns det fler alternativ än dessa att kika på? Fördelar vs nackdelar?

Tack på förhand

Se till att ha roterande växlade så slipper du hålla på och elvärme luften.
Dom som påstår annat med andra system är bara för att försvara sina dåliga köp ist för att ge bra råd.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Tack. Är detta även för att undvika kondens?

P pennybridge skrev:
Tack. Är detta även för att undvika kondens?
Ja ingen kondensdränering behövs på roterande aggregat vad jag vet.

• Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Jag driftsätter mest systemairs aggregat av dessa du nämnde. Fungerar väldigt bra.
Roterande VVX är måste och se även till att få medräknat driftsättning / Injustering utav villan i offert. Eventuellt även en rensning innan detta om det inte är gjort på länge?

Har du ljuddämpare på både till/frånluften i nuläget? Annars kan de vara bra och få de monterat.

Vad har du för uppvärmning i huset idag?

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Har idag FTX från bahco monterat i min villa byggd 1981. Växlaren sitter monterad i köksfläkten och har nu börjat sjunga på sista versen.

Jag kommer ta hjälp av en lokal firma för att kasta ut nuvarande lösning och istället få in en FTX lösning på vinden.

Tänkte jag skulle vara lite förberedd kring val av aggregat när det är dags för firman att göra jobbet. De kommer redan nu på fredag för att kika på jobbet inför offert.

Har kikat lite och förstått att det verkar vara två system som väljs mellan: Systemair och Östberg.

Utöver att det ska vara tyst, ha bra kvalitet, m.m. så vill jag även kunna styra det via Home Assistant (vilket verkar gå via modbus i vissa fall) och i övrigt vara en modern lösning.

Är det hugget som stucket mellan Systemair och Östberg? Finns det fler alternativ än dessa att kika på? Fördelar vs nackdelar?

Tack på förhand
Eftersom det idag sitter i köket så är imkanalen kopplad till aggregatet.
Byter du aggregat till roterande växlare så bör du inte dra imkanalen via växlaren. Det innebär att du måste lösa imkanalen på annat sätt.

-kolfilterfläkt gör att frånluften i köket inte behöver klassas som imkanal enligt imkanal 2022. Driftkostnader för kolfilter skall tas med som kostnad över tid.
- separat imkanal med antingen motor i kåpan eller på taket.
- den kletiga lösningen med bypass-funktion och spjäll (kostsam investering och mer produkter i anläggningen som behöver service och kommer gå sönder)

Personligen föredrar jag roterande växlare med spiskåpa med fläkt på taket. Av anledningen att:
- du får ned bullret i köket
- du har undertryck i imkanalen fram till fläkten på taket.

F fluffe97 skrev:
Jag driftsätter mest systemairs aggregat av dessa du nämnde. Fungerar väldigt bra.
Roterande VVX är måste och se även till att få medräknat driftsättning / Injustering utav villan i offert. Eventuellt även en rensning innan detta om det inte är gjort på länge?

Har du ljuddämpare på både till/frånluften i nuläget? Annars kan de vara bra och få de monterat.

Vad har du för uppvärmning i huset idag?
Tack för svar.
Jag bad dem offerera olika aggregat och de nämnde även systemair som ett av de med flest installationer av dem med. De rekommenderade Swegon Casa som ett väldigt tryggt val med.

De kommer justera in då vi behöver komplettera med fler till- och frånluftsdon. Han ville även göra rent allt med då det suttit länge med osäker historik om underhåll.

Jag har en sån Bahco kryddhyllslösning idag. Tror inte det finns någon ljuddämpare.

Jag har luftvattenvärmepump med vattenburen värme.

I Installation skrev:
Eftersom det idag sitter i köket så är imkanalen kopplad till aggregatet.
Byter du aggregat till roterande växlare så bör du inte dra imkanalen via växlaren. Det innebär att du måste lösa imkanalen på annat sätt.

-kolfilterfläkt gör att frånluften i köket inte behöver klassas som imkanal enligt imkanal 2022. Driftkostnader för kolfilter skall tas med som kostnad över tid.
- separat imkanal med antingen motor i kåpan eller på taket.
- den kletiga lösningen med bypass-funktion och spjäll (kostsam investering och mer produkter i anläggningen som behöver service och kommer gå sönder)

Personligen föredrar jag roterande växlare med spiskåpa med fläkt på taket. Av anledningen att:
- du får ned bullret i köket
- du har undertryck i imkanalen fram till fläkten på taket.
Jag bad dem räkna på ny separat imkanal. Vi pratade dock inte om fläkt. Tog för givet att den sitter i köksfläkten.

Kan du ge förslag på takfläkt? Låter som ett alternativ att kolla på. Då blir man väl även begränsad till särskilda modeller av spiskåpor?

P pennybridge skrev:
Jag bad dem räkna på ny separat imkanal. Vi pratade dock inte om fläkt. Tog för givet att den sitter i köksfläkten.

Kan du ge förslag på takfläkt? Låter som ett alternativ att kolla på. Då blir man väl även begränsad till särskilda modeller av spiskåpor?
Det finns ett gäng på marknaden. Östberg osv. Spiskåpan måste då ha ett tillslag av fläkten på taket när du aktiverar kåpan. Brukar sitta ett fjäderbelastat spjäll i typ som är mekaniskt.
misstänker att vredet skapar en slutning till fläkten. Du behöver bara styra den on/off.
Flödet räcker med 30-40 l/s

P pennybridge skrev:
Tack för svar.
Jag bad dem offerera olika aggregat och de nämnde även systemair som ett av de med flest installationer av dem med. De rekommenderade Swegon Casa som ett väldigt tryggt val med.

De kommer justera in då vi behöver komplettera med fler till- och frånluftsdon. Han ville även göra rent allt med då det suttit länge med osäker historik om underhåll.

Jag har en sån Bahco kryddhyllslösning idag. Tror inte det finns någon ljuddämpare.

Jag har luftvattenvärmepump med vattenburen värme.
Be dem kika på lösning för ljuddämpning. Detta är superviktigt!
Du vill inte riskera att få oljud i exempelvis sovrummet när man investerat i ett FTX. utan ljuddämpare blir de garanterat ljudproblem.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Har idag fått offert på 100 KSEK för nedan:

Offert för ventilationssystem: demontering, installation, isolering, arbete på vinden, tilluft/avluft och ställningsbygge.

Utöver ovan har jag fått via mail att nedan ingår:

* Injustering av systemet
* Rengöring av existerande kanaler
* Ljuddämpare

Tycker det känns bra så valde att tacka ja till offerten. Nu är det bara att vänta ett par veckor så ska man snart kunna använda spisen ordentligt igen :)

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Heru 100 här. Med fjärrkontroll.

Suger ut luft från toaletterna och våtrummet. In till tre sovrum och vardagsrum.
Kopplar bort all tillsatsvärme i aggregatet.

Min FTX med roterande trumma tar tillvara värmen i stugans frånluft.
Säg denna dag. - 5 ute.
Kanske 15 grader frånluft in i rotorn, försvinner lite i långa lufttuberna trots isolering.
Höjer inluftens temp till ca 14 grader. Istället för -5.

Så FTX står i mitt fall för luftväxling i kåken. Värmer tilluft, så det inte blir kalldrag. Injusterat litet undertryck inomhus.

Nu är det betydligt varmare inneluft uppe vid taket, så tilluften blandas redan där.

Eldar med ved i större ugn, som enda värmekällan.

Min Siemens köksfläkt ca 25 år har två motorer och filter i ovanskåpet över spisen. Hette visst nåt med Turbo.
Har kallrasskydd.
Isolerad frånluftkanal genom yttertaket.
Funkar fortfarande fint.
Träskåp, vita kakel, induktionshäll, fläkt, köksredskap, klocka, ljusa färger, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanelen på en diskmaskin från Siemens integrerad under en träarbetsyta; gröna lampor och symboler syns.
Skapa konto
Etikett på enhet, "Made in German", tekniska specifikationer, smutsiga galler, delvis suddig text.
Skapa konto
Närbild på föremål med galler, etikett, tekniska specifikationer, smutsigt, gulnade färger, otydlig kontext.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.