Ventilation
dell4: [citat] Det blir 75-80%. När fläkten för temperaturen går igång ser man hur fukten kryper ner ganska snabbt. Det negativa jag ser är väl att det kanske blir så illa att el radiatorn behöver igång om ”fuktfläkten” får gå mycket. På natten går elradiatorn i gång men är lågt ställd. På dagarna värmer lamporna upp. Det är lite rum och (för) många plantor i år igen 😅 om
Hybro: Godkänt att bli lat ibland. Tänkte säga upp mer ved på backen i dag. Men det får bli i morgon i stället.
Lizzardo: Misstänkte att det var så. Personligen så skulle jag aldrig använda slang då jag har hört skillnaden på ljudet de otygen orsakar men det är min personliga åsikt och erfarenhet. Sorry om jag gick lite off-topic men var vara tvungen att reagera 😉
Arben Hajdaraj: [citat] Hej har du några bilder om hur kopplingen till vattenbatteriet ser ut,
Winston2009: [citat] Tack för bilden, får samma slags lösning på taket
lustigkurren98: [citat] Japp det är de man ser i öppningen.. Tror också att kanalfläkt är det jag får köra på. Men denna måste då ligga öppen på taket somsagt. Utsatt för regn och snö från sidorna men inte rakt uppifrån!
tommib: Det är nog smart att ha ett grundflöde och sedan kunna forcera när du är där.
gbak: [citat] Klart att det inte står nåt i manualen om givarna, finns även kopplingsschema men ingen info om vad för givare det är! Ja enklast är väl att byta plats på ett par givare och se om det blir samma fel på den andra kanalen. Det borde nog vara fyra likadana givare (eftersom det är ungefär samma temperaturer som skall mätas av alla givarna) så bara att mäta alla givarnas
Baraelin: [citat] Jag tänkte att de skulle få gå i skåpet, som de gjorde i kallskafferiet. Men att det skulle vara mycket lägre, bara upp till lite ovanför där mitt tappvatten går in i stammarna. Men det kanske är en dålig idé? Det har ju inte varit något vattentätt där innan, men det är ju också inte så mycket branchstandard i 30-tals kök. Jag ska absolut läsa. Tack så mycket för att
star_daddy: [citat] Samma "problem" som med CO2 i atmosfären för en del, den gasen väger också 1,5 gånger mer är blandgasen luft. Därför borde dessa tunga gaser lägga sig längst ned, men det är en mycket långsam process så den hinner inte därför att mycket snabbare gasblandning sker av rörelser i ett rum eller av värmning lokalt av luften över radiatorer eller solinstrålning. En gas
Elutte: Ny Frånluft ventilation till badrum. Tänkte dra som på bilden ut genom badrumsväggen sen 90grader ner efter väggen igenom golv,ner i krypgrund sen dra röret ut genom en så kallat katt glugg i torpargrunden? Eller finns risker med kondens/fukt i golvet då isolering är cutterspån? Alternativ är ett rakt rör i taket från badrums vägg och rakt genom yttervägg ? Oavsett hur jag gör så
Tomture61: [citat] En industribyggnad jag besökt / jobbat i hade i taket enorma friskluftsrör . På vintern fick de problem med kondensutfällning från rören , detta i de normalvarma avdelningarna . Vissa delar av ventilationsanläggningen var isolerad med en silvrig isolering (kondensskydd) Rören som från början ej var isolerade kompletterades men stenullsmatta . Det knepiga var att det ej
Slottsfrun: Ska öppna upp översta ”timmerbrädan” för att öka luftflödet i luftspalt mellan isolering/skiva och ovanliggande råspont under tak på nybyggt attefallshus. Funderar på att såga längs med hela sträckan mellan varje takås. Typ ta bort två cm eller liknande. Är det lagom? Längden mellan varje takås är ca 30 cm, inte mätt ännu. Som det ser ut idag har snickaren bara borrat
Lewdis: [citat] japp det var så min tanke var. Dvs borra hål och skicka luften genom ventilationsröret i skorstenen
BirgitS: I kök skulle jag inte vara så orolig för ljud eftersom man har köksfläkten igång när man lagar mat och den bör låta betydligt mer. Om det är tyst från ventilen i badrummet så kanske det är centralfläkten för köksventilationen som behöver fixas. Fråga säljaren via mäklaren om det är normalt att det låter så mycket. Eller ring föreningens ordförande.
Nybörjare14: Hej! Vi har köpt ett fritidshus där träreglar ligger mot oisolerad betongplatta i källaren (suterränghus byggt 75). Vi ska på sikt riva ut golv och väggar, men barn och budget låter oss inte prioritera det just nu. Det luktar ganska lite, men ffa när vi inte varit där på ett tag. Kläder luktar en del när man kommer hem. För att fräscha till den inredda källaren, så tänkte vi
Stefan1972: Jag föreslår att du hyr en maskin som klarar detta.......Jag skulle nog vilja påstå att enkla hobbymaskiner med lite watt inte är helt lämpade. Kan inte kosta många spänn att hyra en rejäl maskin över en helg.
Hybro: Och kostnaden som angavs som 2 kr per kWh... Är kostnaden till nätägaren inräknad? Eller har vi hopsi... glömt denna?
ason: Hej, Behöver flytta takhuven för imkanalen från tvättstugan och har ett par funderingar kring det. Så här ser det ut idag. [bild] [bild] Det är fyrkatigt eterintrör med ytterdiamter på 165mm. det går från tvättstugan genom övervåningen till vinden där det är en skarv där den kommer upp. På taket är det betongpannor och huven ska flyttas ca 50cm i sidled. Då jag tror det är
BirgitS: 15 l/s i badrum och 10 l/s i kök är enligt normen. Om du vill ha mer så verkar det som att du behöver en kraftigare central fläkt.
Josth: En modern garageport har ytterst små springor där luft kan smita förbi. En tilluftsventil behövs. Brukar redan sitta i många garageportar från början. Frånluftsventilen ska sitta i motsatt ände av garaget från porten sett. Spelar ingen roll om norr, söder, väster eller öster.
Manganbangan: Som utlovat. Det bökigaste var att dra spirot. Fick bygga en brygga att ligga på. Takfoten är längre bort än man tror.
MrNice80: [citat] Jag vet att han kommer hjälpa dig 👍🏻💪🏻
cybermaster2000: [citat] Jag körde med 55.13002.020. Jag skulle byta 26 om jag var du, den ena av 15 och 17 är ett överhettningskydd som återställs manuellt.
gustavholm: [citat] nja det det lättaste jag kan göra är väl att sätta en böj på röret och sen gå ut i takskägget. Men vet inte om det blir bra nog. Man ser kanske inte jättebra på bilden men röret slutar där borta bara.
Dennisen: [citat] Tusen tack! Har nu börjat kommit i tankarna att jag kanske ska köpa aggregatet provat och invänta vår/sommaren och helt enkelt utforska hur krångligt det tycks vara att koppla in detta på egen hand med hjälp av någon kunnig gubbe i familjen, känns som det kanske inte är en omöjlighet..! Så får man anlita den lokala sotarfirman för att rengöra kanalerna 👍🏼
BirgitS: Ventilation handlar i grunden inte om att uppfylla lagkrav utan om att huset och de som bor i det ska må bra, så om du tror att det gäller så kör på din lösning.
kinevenow: [citat] Helt rätt! Tanken är att presentera ett förslag för föreningen innan åtgärd.