Ska öppna upp översta ”timmerbrädan” för att öka luftflödet i luftspalt mellan isolering/skiva och ovanliggande råspont under tak på nybyggt attefallshus.

Funderar på att såga längs med hela sträckan mellan varje takås. Typ ta bort två cm eller liknande. Är det lagom? Längden mellan varje takås är ca 30 cm, inte mätt ännu. Som det ser ut idag har snickaren bara borrat några mindre hål, vilket är ett för litet luftflöde.

Tycker ni att jag ska öppna upp hela längden mellan varje takås eller kan det bli för mycket luftflöde då, med kall råspont och andra problem som följd?
Eller ska jag öppna upp en kortare längd?

Vad tror ni om att använda dessa yttergaller? Yttergaller som hör till en fönsterventil egentligen, men man kan köpa endast yttergallren. Tänker ett galler under varje takås. (skulle ni ha valt vita eller aluminiumfärgade?

Se länk:

https://www.leifarvidsson.se/biobe-yttergaller

Och, bör man fästa något bakom gallret för att inte getingar etc ska komma in? Isåfall vad? Tar tacksamt emot tips!
Företaget som säljer gallren säger att getingar inte kan komma in genom dessa hål i gallret, men jag är tveksam. Hur smått tar de sig in i, de små rackarna?

Gäller känns snyggare och bättre än att öppna upp och sen häfta fast insektsnät.
Eller vad tycker ni?

Tack på förhand!

• Attefallshusets hörn med taköverhäng och fönster, visar timmerbräda och takåsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Biobe yttergaller i två färger från en webbutik, avsedda för ventilation i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.