Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Hej! Vi behöver installera en frånluftshuv från köksfläkt i ett ombyggt hus. För att hamna rakt ovanför spisen hamnar huven bredvid fönsterkupan, ca 70 cm. Fönsterkupan (med 3 fönster i rad) är placerad ovanför entrén.
Alternativt skulle det bli ett horisontellt rör invändigt i garderoben för att flytta huven längre bort på taket.
Bäst för ventilationen är väl att huven hamnar rakt ovanför spisen.
Rent estetiskt, vore det bättre att huven hamnar längre bort på taket (ca 2-4 meter) istället för bredvid fönsterkupan? Eller inte?
Tacksam för input forumvänner🙏 jag är så osäker på vad som blir bäst estetiskt
Alternativt skulle det bli ett horisontellt rör invändigt i garderoben för att flytta huven längre bort på taket.
Rent estetiskt, vore det bättre att huven hamnar längre bort på taket (ca 2-4 meter) istället för bredvid fönsterkupan? Eller inte?
En bild på taket hade nog underlättat tyckandet 🙂W Winston2009 skrev:Hej! Vi behöver installera en frånluftshuv från köksfläkt i ett ombyggt hus. För att hamna rakt ovanför spisen hamnar huven bredvid fönsterkupan, ca 70 cm. Fönsterkupan (med 3 fönster i rad) är placerad ovanför entrén.
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Stort tack för svar, här kommer bild. Ventilationen hamnar på vänstra sidan 😊
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Spontant tänker jag att det varit lämpligare att lägga huven i vänstra delen i slutet av huset i stället på vä sida i samma nivå som tänkt, för det estetiska ska bli bättre? Då blir det invändigt en böj och 2,5 m rör horisontellt för att få röret längre bort från kupanW Winston2009 skrev:
Ja, är det så lågt ned på taket som den hamnar så håller jag med dig att det vore bättre att få den mer åt sidan. Det kommer inte vara några problem för ventilationen från spisfläkten med den horisontella dragningen.W Winston2009 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Tusen tack för svar. Vad tror du om att sätta huven i slutet av vänstra delen på taket?
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 769 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 151 inlägg