Ja, då är det inte mkt kvar att göra. Men vad ska elektrikern göra?
Du väl något uttag på vinden?

O olotor skrev:
Det stämmer att Rexovent styr köksfläkten. Du bör byta ut köksfläkten mot en "vanlig" som går rakt ut. Fördelen är att då belastas inte FTX med fett etc från köket. En vanlig köksfläkt måste ha ett uttag där fläkten kopplas in med stickpropp.
Du bör också göra ett utsug (ventil) från köket till FTX.
Annars är det bara några av de gamla rören som måste justeras för att passa den nya FTX:en. Vår, Heru 100 kopplas in med stickpropp.
Vi har gjort detta byte och gjorde det mesta själva.
Det som jag kör fast på lite själv gällande att göra det kanske helt själv, är att idag har jag en tyristor som se FTX aggregatet från köket (det är den funktionen som börjat krångla rejält), så tillfutsfläkten går på max.

Hursomhelst, så fattade jag det som på killens som var här att tyristorn ska kopplas bort och en ny ”styrnings display” ska installeras, så man måste fixa lite med elen.

Men kanske man kan anlita någon elektriker som fixar den biten också kanske man kan göra själva installationen av aggregatet själv?

O olotor skrev:
Ja, då är det inte mkt kvar att göra. Men vad ska elektrikern göra?
Du väl något uttag på vinden?
Precis.. ja det finns inte ett renodlat uttag där man kan koppla in saker, men det är el där uppe och ett vred (transformator?) med 2 lägen (av och på) för FTX aggregatet, sedan går det någon elsladd som går ner till köket som styr tyristorn då

• Vit vägg med elutrustning, inklusive en transformator med vred i två lägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyristorn kan du bara ta bort och ansluta ledningarna på "in" resp "ut" med varandra. Då blir det konstant 230 V till aggregatet på vinden. Styrningsdisplayen drivs bara med svagström så där kan vem som helst dra ledningen dit den ska.

J Josth skrev:
Tyristorn kan du bara ta bort och ansluta ledningarna på "in" resp "ut" med varandra. Då blir det konstant 230 V till aggregatet på vinden. Styrningsdisplayen drivs bara med svagström så där kan vem som helst dra ledningen dit den ska.
Tack så mycket för svar!

Är okunnig, men den nya displayen vart sätter man den? Sitter den på aggregatet uppe på vinden eller kan den exempelvis sitta där tyristorn sitter nere i köket?

Om du har lust att förklara 🙏🏻

På A100S ser man att det sitter en anslutningskabel med stickpropp för elen och en annan vit kabel ganska lång kabel för manöverdisplayen. Förslagsvis sätter man displayen någonstans dit det är relativt enkelt att dra kabeln. Möjligen kan man följa någon av ventilationskanalerna ner till köket men annars kanske det blir på våningen alldeles under aggregatet. Man behöver ju inte kunna reglera från köket.

J Josth skrev:
På A100S ser man att det sitter en anslutningskabel med stickpropp för elen och en annan vit kabel ganska lång kabel för manöverdisplayen. Förslagsvis sätter man displayen någonstans dit det är relativt enkelt att dra kabeln. Möjligen kan man följa någon av ventilationskanalerna ner till köket men annars kanske det blir på våningen alldeles under aggregatet. Man behöver ju inte kunna reglera från köket.
Okej tack!

Så om jag förstår dig rätt så behöver jag då fixa ett eluttag på vinden som jag kan koppla in stickproppen, sedan finna en lösning för vart jag vill ha displayen för själva styrningen, sedan modifiera rören närmast aggregatet för att få till själva anslutningen?

Öppnar man upp bakom tyristorn så har jag lite sladdar där, är väll dom jag inte riktigt vet vad jag ska göra av? Kan jag återanvända dom sladdarns tror du? Dom sladdarna är ju direkt kopplat till aggregatet på vinden och intill där finns den en transformator för att slå av och på strömmen!

Det är så jag också ser på problemet, men tänker så jag inte missuppfattat något nu ☺️👍🏼

Ja i princip så. Sitter det en fin anslutningsdosa där elen för nuvarande aggregat är anslutet så kan man ju också bara byta, klippa av stickproppen och skala ledningen på det nya aggregatet. Det är ju väldigt enkelt om man bara är noggrann och lite lagom teknisk, men visst egentligen ska det göras av en elektriker.

Om det är ledningar till den gamla spiskåpan och transformatorn där så används ju inte dessa längre. Transformatorn kan tas bort och alla ledningsändar isoleras var för sig med t.ex. toppklämmor. Det är ingående och utgående ledning på tyristorn som nu styr spänningen till RDAA och dessa båda ledningar kan helt enkelt kopplas ihop i en gemensam toppklämma.

Redigerat:
J Josth skrev:
Ja i princip så. Sitter det en fin anslutningsdosa där elen för nuvarande aggregat är anslutet så kan man ju också bara byta, klippa av stickproppen och skala ledningen på det nya aggregatet. Det är ju väldigt enkelt om man bara är noggrann och lite lagom teknisk, men visst egentligen ska det göras av en elektriker.

Om det är ledningar till den gamla spiskåpan och transformatorn där så används ju inte dessa längre. Transformatorn kan tas bort och alla ledningsändar isoleras var för sig med t.ex. toppklämmor. Det är ingående och utgående ledning på tyristorn som ny styr spänningen till RDAA och dessa ledningar kan helt enkelt kopplas ihop i en gemensam toppklämma.
Tusen tack!

Har nu börjat kommit i tankarna att jag kanske ska köpa aggregatet provat och invänta vår/sommaren och helt enkelt utforska hur krångligt det tycks vara att koppla in detta på egen hand med hjälp av någon kunnig gubbe i familjen, känns som det kanske inte är en omöjlighet..!

Så får man anlita den lokala sotarfirman för att rengöra kanalerna 👍🏼

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.