Hejsan jag ska skaffa mig ett modernare FTX men såg att förra ägaren hade bara släppt intags röret på vinden alltså det går inte ut från huset.
Lättast och billigast för mig är att ta ut det genom takfoten.
Dock undrar jag dels om det finns någon nackdel med detta jämfört med att ha det ut genom taket?
Och även vad man ska sätta för huv/galler när jag tar det genom takfoten.

• Intagsrör synligt på vinden ovanför tegelfasad vid takfoten på en bostad under kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manganbangan Manganbangan skrev:
Been there, done that. Kan visa min lösning imorgon.
Orginalintsget i takfoten, huset varmaste ställe. Nu sitter den på skuggsidan.

[länk]
Gör gärna det men varför har du satt ett vinklat ifall det sitter i takfoten och inte bara ett stansat galler ?

gustavholm gustavholm skrev:
Gör gärna det men varför har du satt ett vinklat ifall det sitter i takfoten och inte bara ett stansat galler ?
Tyckte det var snyggt och nånstans tänkte jag att inte lika mycket insekter skulle hitta in 😉 jag ville ha intaget på husets svalaste ställe och där huserar ju även flest knott o skit

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tyckte det var snyggt och nånstans tänkte jag att inte lika mycket insekter skulle hitta in 😉 jag ville ha intaget på husets svalaste ställe och där huserar ju även flest knott o skit
glöm inte posta bilden ;) är väldigt nyfiken på hur det ser ut .

Som utlovat. Det bökigaste var att dra spirot. Fick bygga en brygga att ligga på. Takfoten är längre bort än man tror.

• Vind med draget spiro-rör och ventilationselement, samt en brygga byggd av träplankor.
    Skapa konto
  • Takfot med hängränna på ett hus, täckt av snö, visar spirot draget längs takfoten.
    Skapa konto
  • Installation av en svart spirokanal längs brunmålat taklutning med stenhusvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.