Hej,
Luftbutiken.se har haft denna reservdel tidigare men nu hade den utgått. Det är den termostat som sitter i förbehandlingen dvs inkommande luften, och styr värmeelementet. Är det någon som vet om det finns någon annanstans eller hur man skulle kunna lösa det på egenhand. Om någon kanske vet en liknade termostat som man kan bygga om eller liknade.
Luftbutiken.se har haft denna reservdel tidigare men nu hade den utgått. Det är den termostat som sitter i förbehandlingen dvs inkommande luften, och styr värmeelementet. Är det någon som vet om det finns någon annanstans eller hur man skulle kunna lösa det på egenhand. Om någon kanske vet en liknade termostat som man kan bygga om eller liknade.
Hej,
Ska ta ner det och kolla.
Hittade denna på elfa.se som iaf ser ut att stämma. Antar att den röda pricken i mitten är en plombering så man inte ställer om värdet . Men i övrigt ser den lika ut….
https://www.elfa.se/en/capillary-th...VLwWiAx21XAmkEAQYBCABEgK4GvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ska ta ner det och kolla.
Hittade denna på elfa.se som iaf ser ut att stämma. Antar att den röda pricken i mitten är en plombering så man inte ställer om värdet . Men i övrigt ser den lika ut….
https://www.elfa.se/en/capillary-th...VLwWiAx21XAmkEAQYBCABEgK4GvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Irrat runt på elfa en stund nu. Art 55.13102.020 finns inte men det finns en 55.13002.020 som är NC kopplad om man ser till databladet. Så om man ställer den på 4grader som det står på originalet så borde det eventuellt fungera. Vad tror experterna här?
Funkade 55.13002.020? Jag är i samma sits.T Thomjoj skrev:
Har också en QVFTX3. Vore intressant att höra vad det är för problem/symptom ni fått/sett med termostaten. Jag tror min termostat fungerar ok (den röda lampan tänds och släcks då och då när det är minusgrader ute), men jag har behövt byta värmeelementet ca 3 gånger på ca 6 år pga jordfel. Tänker att det eventuellt kan vara fel på någon annan komponent som bidrar till skada på värmeelementet.
För mig aktiveras avfrostningsslingan vid ca. +3° utomhustemperatur.
Enligt installationsmanualen ska avfrostningsslingan ska aktiveras när utgående luft går under +4°, vilket motsvarar en utomhustemperatur på ca. -7° (Enligt manualen).
Enligt installationsmanualen ska avfrostningsslingan ska aktiveras när utgående luft går under +4°, vilket motsvarar en utomhustemperatur på ca. -7° (Enligt manualen).
Ok, ja, det verkar inte helt rätt!C cybermaster2000 skrev:
Hos mig verkar avfrostningsslingan gå igång tidigare än vid -7° C ute, gissar att det kan röra sig om -4° C, men har aldrig sett vid plusgrader. Sitter i tvättstugan så har dock inte detaljkoll. Skillnaden mellan -7° C och -4°C borde dock inte ha någon större betydelse tänker jag, men tråkigt om den går igång redan vid plusgrader.
Har ditt värmeelement fungerat bra eller har du behövt byta ut det någon gång?
Har du jordfelsbrytare?
Verkar finnas en termostat (17) och ett överhettningsskydd (15). Vet dock inte hur man kontrollerar så att dessa fungerar korrekt. Eller vad som faktiskt går snett när de inte är ok..
Överhettningsskydd
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/8045-husqvarna-qvftx3-overhettningsskydd.html
Termostat
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/8044-husqvarna-qvftx3-termostat-38-gr.html




