5 126 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Ventiler?
Hej, har en liten fundering om ventilation.
Har ett enplanshus med källare på ca 180kvm totalt. Nu är det så att besiktningsmannen sa att jag borde sätta in x antal ventiler. Då pga att det är för dåligt drag. Har fått tag i ett gäng av typen fresh 90, bör jag sätta dessa upp mot taket eller ner mot golvet på övervåningen? I källaren finns det ju inte mkt att välja på
Kommer inte sätta nån i kök eller badrum då jag hört att det är vägen där luften ska åka ut, har jag rätt??
Håller även på med en tvättstuga där jag ska sätta pärlspont i taket med inbyggda spotlights, ska jag sätta dit en elektrisk fläkt där eller räcker det med en ventil? Har ju hört att det är samma sak som med kök och badrum, alltså att luften ska ut där.
Hoppas på några kloka och välformulerade svar :
Har ett enplanshus med källare på ca 180kvm totalt. Nu är det så att besiktningsmannen sa att jag borde sätta in x antal ventiler. Då pga att det är för dåligt drag. Har fått tag i ett gäng av typen fresh 90, bör jag sätta dessa upp mot taket eller ner mot golvet på övervåningen? I källaren finns det ju inte mkt att välja på
Kommer inte sätta nån i kök eller badrum då jag hört att det är vägen där luften ska åka ut, har jag rätt??
Håller även på med en tvättstuga där jag ska sätta pärlspont i taket med inbyggda spotlights, ska jag sätta dit en elektrisk fläkt där eller räcker det med en ventil? Har ju hört att det är samma sak som med kök och badrum, alltså att luften ska ut där.
Hoppas på några kloka och välformulerade svar :
Hej!
Mekanisk frånluft i Tvättstuga, WC, Bad och Kök
Uteluftsventiler i Sovrumen samt rum där man vistas längre tider tex vardagsrum och hobbyrum.
Ventilerna placeras med fördel ovanför fönster och radiatorer då hjälper den varma lufte från radiatorn till att värma och sprida ut friskluften i rummet.
Om du placerar ventilerna lågt ökar risken för kalldrag vid golvet.
Här kan du läsa om ventilation och fukt od.
http://www.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp
Dimensionera fläkten för det och fördela flödet på kök, wc, bad och tvätt.
Sedan kan man använda en 5 stegs transformator eller tyristor för ett reducera eller forcera flödet vid behov.
/Patrik
Mekanisk frånluft i Tvättstuga, WC, Bad och Kök
Uteluftsventiler i Sovrumen samt rum där man vistas längre tider tex vardagsrum och hobbyrum.
Ventilerna placeras med fördel ovanför fönster och radiatorer då hjälper den varma lufte från radiatorn till att värma och sprida ut friskluften i rummet.
Om du placerar ventilerna lågt ökar risken för kalldrag vid golvet.
Här kan du läsa om ventilation och fukt od.
http://www.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp
Om du dimensionerar efter 0,35 l/s per m² ger det på ditt hus ca 65 l/s.REGLER
I Boverkets Byggregler står att rum ska ha kontinuerlig luftväxling då de används. Uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l per m² golvarea. Det står vidare olika exempel på att t ex bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l per sekund och sovplats. När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s.
Dimensionera fläkten för det och fördela flödet på kök, wc, bad och tvätt.
Sedan kan man använda en 5 stegs transformator eller tyristor för ett reducera eller forcera flödet vid behov.
/Patrik
Klicka här för att svara