Hej.
Har precis kastat ut oljepannan och satt in en Ctc V35 med 2 st 500 l tankar.
Jag får elda en gång per dygn(än så länge) och man märker att ventilationen har blivit sämre nu än förr då oljepannan gick en gång i timmen.
Alla varnar ju för att sätta in värmepump pga ventilationen men den blir ju ändå reducerad med 70-80 % .
Nu måste jag ju ändå förstärka ventilationen med en frånluftsfläkt eller dylikt.. :-/
Men det är väldigt slappt med nuvarande system( alla sågar ju en jäms med fotknölarna när man säger att man satt in en vedpanna) så ventilationen är enda minuset. Tänkvärt kanske..........
 
Ummm Va?? Så pass mycket sämre kan inte vent. bli.
Min har inte ändrat sig nått alls. och då har jag ändå dragit i slang i min pipa.
Du värmer ju upp skorstenen när du eldar. Så vent. borde ju vara det samma.
Oljeeldningen har ju lägre temp än vedeldning.
Eller har jag helt fel.
 
Nja, kommer upp till 160 grader som mest nu. enligt sotaren som besiktade ligger en oljepanna på ca 150 grader............................
Skorstenen svalnar ju ganska snabbt oxå.......
 
150 grader känns som det är för lågt.
Risk för kondens väl.
Jag har ca 220 grader vid rökröret.
 
Bananen skrev:
Hej.
Har precis kastat ut oljepannan och satt in en Ctc V35 med 2 st 500 l tankar.
Jag får elda en gång per dygn(än så länge) och man märker att ventilationen har blivit sämre nu än förr då oljepannan gick en gång i timmen.
Alla varnar ju för att sätta in värmepump pga ventilationen men den blir ju ändå reducerad med 70-80 % .
Nu måste jag ju ändå förstärka ventilationen med en frånluftsfläkt eller dylikt.. :-/
Men det är väldigt slappt med nuvarande system( alla sågar ju en jäms med fotknölarna när man säger att man satt in en vedpanna) så ventilationen är enda minuset. Tänkvärt kanske..........
Sätt in en såndär dragregulator på skorstenen så får du drag genom pipan även när du inte eldar.
 
Bananen skrev:
Hej.
Har precis kastat ut oljepannan och satt in en Ctc V35 med 2 st 500 l tankar.
Jag får elda en gång per dygn(än så länge) och man märker att ventilationen har blivit sämre nu än förr då oljepannan gick en gång i timmen.
Alla varnar ju för att sätta in värmepump pga ventilationen men den blir ju ändå reducerad med 70-80 % .
Nu måste jag ju ändå förstärka ventilationen med en frånluftsfläkt eller dylikt.. :-/
Men det är väldigt slappt med nuvarande system( alla sågar ju en jäms med fotknölarna när man säger att man satt in en vedpanna) så ventilationen är enda minuset. Tänkvärt kanske..........
Har gjort exakt samma byte som dig (fast till lite mer ackvolym) och jag känner igen det där med att man blir sågad jäms fotknölarna när man säger att man installerat vedanläggning.. Folk kollar på en som om man vore skadad :-/

Har själv självdrag men har inte märkt någon försämring alls.. Snarare en förbättring då man eldar fullt o länge.. Kan nästan höra draget i ventilationen..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.