3 944 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Luktproblem vid ventilation
Jag har ett hus på 2x105 kvadrat som tidigare ventilerades mha självdrag.
Körde tidigare med oljepanna, men den ersattes av bergvärme i september 04.
Efter att jag tagit hem en ventilationsfirma för att utreda vad man kan göra för att förbättra ventilationen så rekommenderade de att jag skulle montera PAX-fläktar som ska gå kontinuerligt. Satte därför upp 2 st på undervåningen, (1 st i liten toalett samt 1 st i tvättstuga), och 1 st på stora toalettet på övervåningen.
Om man stänger till dörrarna till toaletterna så uppstår det efter ett litet tag en påtaglig avloppslukt. På lilla toaletten nere så räcker det med att ställa dörren lite på glänt för att lukten ska försvinna. På toaletten uppe är det svårt att få dörren att stå på glänt efterssom den åker igen av draget från fläkten. Har man dörren helt öppen så försvinnen lukten.
Räcker det med att sätta ventiler i dörrarna för att det ska bli ett bättre luftombyte?
Vad kommer lukten ifrån?
Körde tidigare med oljepanna, men den ersattes av bergvärme i september 04.
Efter att jag tagit hem en ventilationsfirma för att utreda vad man kan göra för att förbättra ventilationen så rekommenderade de att jag skulle montera PAX-fläktar som ska gå kontinuerligt. Satte därför upp 2 st på undervåningen, (1 st i liten toalett samt 1 st i tvättstuga), och 1 st på stora toalettet på övervåningen.
Om man stänger till dörrarna till toaletterna så uppstår det efter ett litet tag en påtaglig avloppslukt. På lilla toaletten nere så räcker det med att ställa dörren lite på glänt för att lukten ska försvinna. På toaletten uppe är det svårt att få dörren att stå på glänt efterssom den åker igen av draget från fläkten. Har man dörren helt öppen så försvinnen lukten.
Räcker det med att sätta ventiler i dörrarna för att det ska bli ett bättre luftombyte?
Vad kommer lukten ifrån?
Du skall ha luftventiler i toadörrar där du har fläktar gående inne. Ventiler kan man montera i dörrblad eller sänka tröskel för att få en luftspringa vid stängd dörr.
Avloppslukt kommer från avlopsledningen .... när det byggs upp undertryck så måste ju luften komma också in från någonstans för att inte få vaccum på toan
. Då kanske dras avlopsluften/lukten in genom en otätt krage vid toastolen.
gaia
Avloppslukt kommer från avlopsledningen .... när det byggs upp undertryck så måste ju luften komma också in från någonstans för att inte få vaccum på toan
gaia
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Enklaste/snyggaste åtgärden bör vara att lyfta av toadörren och slipa till en luftspalt på dörrkarmens bottenstycke mot tröskeln (c:a 15-20 cm) som knappast blir synligt.
Som Gaia säger blir det kraftigt undertryck och antingen är det då dåligt isolerat mellan avloppsrörs-infästningarna till handfat/toastol eller så kan det gå bakvägen genom handfatets vattenlås ( om det är ett litet modernt med lite vatten i).
Som Gaia säger blir det kraftigt undertryck och antingen är det då dåligt isolerat mellan avloppsrörs-infästningarna till handfat/toastol eller så kan det gå bakvägen genom handfatets vattenlås ( om det är ett litet modernt med lite vatten i).
Klicka här för att svara