5 776 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
dåligt drag???
Hej! Jag har gjort vid min skorsten med nytt rör imina två kanaler.det har funkat fint . Men nu har jag skiftat kanalerna dvs köksspisen ved och pellets kaminen , detta för att återställa köksspisens orginal rökväg .Fram tills nu har det gått rätt upp till kråkorna men nu cirkulerar värmen runt i spisen för att sedan gå upp i skorstenen. PROBLEMET är att nu verkar det ryka in jätte mycket, ??? verkar vara dåligt drag . Pelletskaminen har inga problem men den har ju en en fläkt.
No ja, ska röken svänga runt innan den når skorstenen så blir draget svagare i alla fall i starten av eldningen. Varje 90 grader sväng minskar draget med 10% ... om jag nu minns detta rätt.
Har du ingen lucka där du kan välja hur röken ska gå ut? Man brukar ha möjlighet att leda röken direkt in i skorstenen när man börjar elda och sen när spisen är varmt så stänger man den väggen med en lucka och tvingar röken att gå runt :-/. En sån enkel lösning att bli av med inrökning hade jag i en kamin. Kan det tilllämpas på din köksspis?
gaia
Har du ingen lucka där du kan välja hur röken ska gå ut? Man brukar ha möjlighet att leda röken direkt in i skorstenen när man börjar elda och sen när spisen är varmt så stänger man den väggen med en lucka och tvingar röken att gå runt :-/. En sån enkel lösning att bli av med inrökning hade jag i en kamin. Kan det tilllämpas på din köksspis?
gaia
Klicka här för att svara