3 970 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
FTX och styrning av fläktvarvtal
Några hugade gör det självare här?
Håller på och skissar på ett FTX system.
En fundering är varför alla hobbysystem (för oss villa ägare) styr sina fläktvarvtal
via stegtransformatoret istället för steglös tyristor reglering, stegtransformatorer
borde vara dyrare.
Det man vill med ventilationen är att ha ett litet undertryck i huset. Helst så litet som möjligt för att inte suga in t ex radon men ändå ett undertryck för att inte trycka ut fukt i isoleringen.
Varför inte reglera utsugsfläktens varvtal via en differential tryckgivare som mäter inne och ute trycket i högsta punkten i huset där trycket är som högst (självklart via filtrerad/limiterad styrning för att inte få med dörr öppnande etc).
Insugsfläkten borde regleras mot det börvärde man ställer in att man vill ha t ex i m3/s och regleras via någon flödes givare på inluftssidan.
För att komplicera det jag vill åstakomma är att jag har tre zoner i huset; övervåning, källare och separat lägenhet. Med motorspjäll och fler givare så borde man kunna reglera undertrycket och flödet separat för alla tre.
Seriöst hemmarpular projekt eller galenskap
Man skulle i a f få ett system som sköter ventilationen som tänkt oberoende av temeratur ute och inne samt oberoende av hur igensatta filtren är.
Håller på och skissar på ett FTX system.
En fundering är varför alla hobbysystem (för oss villa ägare) styr sina fläktvarvtal
via stegtransformatoret istället för steglös tyristor reglering, stegtransformatorer
borde vara dyrare.
Det man vill med ventilationen är att ha ett litet undertryck i huset. Helst så litet som möjligt för att inte suga in t ex radon men ändå ett undertryck för att inte trycka ut fukt i isoleringen.
Varför inte reglera utsugsfläktens varvtal via en differential tryckgivare som mäter inne och ute trycket i högsta punkten i huset där trycket är som högst (självklart via filtrerad/limiterad styrning för att inte få med dörr öppnande etc).
Insugsfläkten borde regleras mot det börvärde man ställer in att man vill ha t ex i m3/s och regleras via någon flödes givare på inluftssidan.
För att komplicera det jag vill åstakomma är att jag har tre zoner i huset; övervåning, källare och separat lägenhet. Med motorspjäll och fler givare så borde man kunna reglera undertrycket och flödet separat för alla tre.
Seriöst hemmarpular projekt eller galenskap
Man skulle i a f få ett system som sköter ventilationen som tänkt oberoende av temeratur ute och inne samt oberoende av hur igensatta filtren är.
Svar på två av dina frågor.
Stegtrafo istället för tyristerstyrning.
Tyrister reglering ger ofta upphov till oljud i fläktar p.g.a. att en tyristor "klipper" sönfer späningen, vilket en trafo inte gör. alltså väljs trafo oftatast för att slippa oljud.
Tryckstyrning:
Måste säga galenskap om att styra flödet med små tryckgivare.
Detta beroende på dom små tryckdifferanser vi pratar om, dom ligger i ett normalt hus under så lågt att mäta och regler efter det blir snart när omöjligt.
Se till att injustera anläggningen med rätt flöde och bra kanaltryck (man brukar säga 40-50Pa vid sämsta donet) för en stabil anläggning.
Sedan kan man som överkurs tryckstyra fläktarna med avseende på kanaltryck men ser ingen nytta med det i ett villa system.
Stegtrafo istället för tyristerstyrning.
Tyrister reglering ger ofta upphov till oljud i fläktar p.g.a. att en tyristor "klipper" sönfer späningen, vilket en trafo inte gör. alltså väljs trafo oftatast för att slippa oljud.
Tryckstyrning:
Måste säga galenskap om att styra flödet med små tryckgivare.
Detta beroende på dom små tryckdifferanser vi pratar om, dom ligger i ett normalt hus under så lågt att mäta och regler efter det blir snart när omöjligt.
Se till att injustera anläggningen med rätt flöde och bra kanaltryck (man brukar säga 40-50Pa vid sämsta donet) för en stabil anläggning.
Sedan kan man som överkurs tryckstyra fläktarna med avseende på kanaltryck men ser ingen nytta med det i ett villa system.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har tyristorstyrning på våran frånluftsfläkt.
Den börjar brumma lite om man kör den på under 60% av märkspänningen har jag märkt.
Borde det inte finnas elektroniska regulatorer som minskar på amplituden av sinuskurvan istället för att kapa den?
Den börjar brumma lite om man kör den på under 60% av märkspänningen har jag märkt.
Borde det inte finnas elektroniska regulatorer som minskar på amplituden av sinuskurvan istället för att kapa den?
En frekvensomfomformare gör ofta både och, sänkerfrekvensen och justerar spänningen (amplituden) för bästa driftpunkt.MG68 skrev:
Men problemet är priset vid så små motorer som vi pratar om.
Tyristor och trafo är så billiga och pålitliga att tillverka att ingen ger sig in på att bygga så små omformare.
Kontrollera gärna utspänningen från tyristorn, många fläktar tål inte en spänning under 80V(AC) vissa tål bara min 100V(AC).
Intressant!
När jag sökte runt lite hittade jag frekvensomformare för ca 2000kr för enfasmotorer.
Just nu har jag dålig koll på flödena därhemma och vet därför inte riktigt hur mycket jag vill reglera under 60% av märkspänningen. Blir det alltför "brummigt" så kanske ovan är ett alternativ.
Förresten, kan man anta att fläktens flöde är någorlunda linjärt med effekten på fläkten? Tex om jag kör fläkten på 50% av märkspänningen så borde ju effekten bli 25% av max. Får jag också ett flöde på 25% då?
När jag sökte runt lite hittade jag frekvensomformare för ca 2000kr för enfasmotorer.
Just nu har jag dålig koll på flödena därhemma och vet därför inte riktigt hur mycket jag vill reglera under 60% av märkspänningen. Blir det alltför "brummigt" så kanske ovan är ett alternativ.
Förresten, kan man anta att fläktens flöde är någorlunda linjärt med effekten på fläkten? Tex om jag kör fläkten på 50% av märkspänningen så borde ju effekten bli 25% av max. Får jag också ett flöde på 25% då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden