4 605 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Utblås, ftx, vid nock?
Hej!
Har införskaffat ett Enerventaggregat som nu ska installeras. Det står att utblåset ska ske vid nock, men jag hade tänkt att gå rakt ut genom väggen, på ca 2.30 meters höjd. Intaget av luft sker tio meter bort på kortsidan av huset.
Kommer detta att fungera? Eller måste jag sträva upp mot nocken?
Har införskaffat ett Enerventaggregat som nu ska installeras. Det står att utblåset ska ske vid nock, men jag hade tänkt att gå rakt ut genom väggen, på ca 2.30 meters höjd. Intaget av luft sker tio meter bort på kortsidan av huset.
Kommer detta att fungera? Eller måste jag sträva upp mot nocken?
Du behöver inte gå ända upp till nock med avluften, men tänk dig för var i omgivningen avluften kommer så att du inte har den vid tex en uteplats eller där det är känsligt för ljud för då kanske det krävs någon form av ljuddämpning.
/Patrik
/Patrik
Ok, tack ska ni ha. Jag planerar utblåset vid groventrén och där kommer man aldrig att störas av ljud.
En annan sak.
Från aggregatet kommer röret att gå i stort sett rakt ut genom väggen, dvs. först en 90-gradare och sen en bit spiro, rakt genom väggen. Kan det bli några problem då det är så nära själva aggregatet? T.ex. att det läcker in kyla därigenom eller något? Fast det blåser ju ständigt utåt så någon kyla borde väl inte ta sig in?
En annan sak.
Från aggregatet kommer röret att gå i stort sett rakt ut genom väggen, dvs. först en 90-gradare och sen en bit spiro, rakt genom väggen. Kan det bli några problem då det är så nära själva aggregatet? T.ex. att det läcker in kyla därigenom eller något? Fast det blåser ju ständigt utåt så någon kyla borde väl inte ta sig in?
Kanalen skall isoleras mos kondens pga värmeväxlaren som gör att avluftskanalen vintertid håller minusgrader eller åtminstone under daggpunkten.
Sätt gärna ett ytterväggsgaller som är kondensisolerat och dämpar ljudnivån tex SystemAir ALG.
http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/427.pdf
/Patrik
Sätt gärna ett ytterväggsgaller som är kondensisolerat och dämpar ljudnivån tex SystemAir ALG.
http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/427.pdf
/Patrik
Klicka här för att svara