Hej !

Jag blir tokig och måste få hjälp. Jag håller som bäst på att inreda övervåningen och står i valet och kvalet med hur det kvarvarande "vindsutrymmet" skall ventileras. Som det ser ut nu är förutsättningarna följande.
Öppen takfot med luftspalt (luftspalt 45mm) i varje takstolsfack. I den takkupa som finns på övervåningen är det samma sak. Jag funderar även på att sätta in någon form av gavelventiler, men frågan är om jag måste göra detta. Om jag i sådant fall måste föra detta vilken typ av ventil skall jag använda och hur monterar jag detta på bästa sätt...

/Thomas
 
Hej Prolux!  Jag fattar inte riktigt, men gissar, du får rätta mig vid behov.
Har du ett utrymme "trossbotten" ovanför din övervåning?
Jag gissar så, med tanke på det du skriver om luftspalter i takstolsfacken.
Vindavledare som håller isoleringen på plats, och nån meter kvar upp till nockens insida?  I såna fall; en ventil i varje gavelspets' överkant behövs för att draget genom takfotsventilationen ska hitta ut.  Lämpligt byggsätt beror på materialet i gaveln; en 6x6" vanlig plåtventil med insektsnät går fint att montera i trähus. Tigersåg är bra; borra i hörnen och såga. Inifrån är en fördel, innan man satt dit innertaket om utrymmet inte är "klivbart".  Ett annat sätt att ventilera ut luften är att under takpannorna montera så kallade mögelstoppare, de är små ventiler som monteras över ett hål som borras under pannorna i översta raden efter nockpannorna, i råsponten. Då behöver man ett flertal, kolla i butiken. De är lätta att montera, man lyfter på pannorna, borrar med hålsåg och skruvar fast. Så ser de ut: http://www.ventilation.nu/product.php?productid=3912&cat=44&page=1
 
Tack för din hjälp.

Jag kommer att sätta in två stycken ventiler på varsin gavlel, jag tror att det räcker. Om det inte räcker får jag sätta in sådana där mögelstopper som du tipsade mig om. Tack för din hjälp än en gång.

Vänligen / Thomas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.