4 174 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Fläkt i badrum
Tänkte installera en pax-fläkt i badrummet. Idag finns bara en ventil som går upp under innertaket (!). Måste jag ta hål i yttertaket eller kan man dra ventilröret under innertaket så att att uttaget istället görs på sidan av huset (4-5 meter från själva fläkten)?
"upp under innertaket" 
Skojar du eller?! Det skulle ju betyda att varm fuktig luft i mängder kondenserar på din vind som borde vara rätt rutten vid det här laget...
Säker på att det inte är luftningsventilen för avloppet du sett? Den släpper inte ut luft, däremot sugs luft in i för att utjämna undertryck så att inte vattenlåsen töms.
Jag är ingen fantast av sidoutblås, blås hellre luften uppåt genom yttertaket.
Skojar du eller?! Det skulle ju betyda att varm fuktig luft i mängder kondenserar på din vind som borde vara rätt rutten vid det här laget...
Säker på att det inte är luftningsventilen för avloppet du sett? Den släpper inte ut luft, däremot sugs luft in i för att utjämna undertryck så att inte vattenlåsen töms.
Jag är ingen fantast av sidoutblås, blås hellre luften uppåt genom yttertaket.
"upp under innertaket"
Inte alls omöjligt. I huset vi precis köpt är frånluftsventilationen på toaletten på övervåningen kopplad rätt upp på vinden! Viss fuktavsättning syns på taket. Ska naturligtvis fixa en genomföring ut genom taket.
Inte alls omöjligt. I huset vi precis köpt är frånluftsventilationen på toaletten på övervåningen kopplad rätt upp på vinden! Viss fuktavsättning syns på taket. Ska naturligtvis fixa en genomföring ut genom taket.
Klicka här för att svara