Nu är hantverkarna klara. Nu har vi en komplett FTX ventilationslösning i vårat 2 plans sutteränghus. Ska bli roligt att se vad Radonvärdena blir.

Jag var mäkta förvånad äver ljudnivån. Det är banne mig ljudlöst förrutom där aggregatet står. Dom hade iof överdimensionerat med ljuddämpare eftersom vi krävde det. Känndes också som om det blev en helt annan luft inne (vilket det iof blir :))

Ett sånt här aggregat har vi:

• FTX_aggregatet_-_Flexivent_S7R.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser placeringen ut av till och frånlufts ventiler om nån är intresserad :)

• Ventilplacering_till_och_frnluft_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är intresserad!

Ska precis sätta igång själv med min installation och är nyfiken på din anläggning. När du säger att överdimensionerat med ljuddämpare innebär det att du gått på med flera direkt efter aggregatet och/eller att du satt dämpare för varje separat rum?

Aggregatet är ju rejält. hur stor yta är huset på? Du hade inga tveksamheter att välja ett roterande aggregat trots radon (för jag uppfattar att du har radon i huset)?

Vad har du för flöden i de olika rummen? Vad har du för totalt flöde på till- och frånluft?

Många frågor blev det, hoppas du orkar svara!

Eftersom vi har lejt ut hela jobbet så har jag inte nån koll på flöden m.m.

Det sitter väl fyra hårda ljuddämpare på aggregatet fast det egentligen bara behövs två. Sen så sitter det mjuka ljuddämpare innan alla till och frånluftsdon. Det blir 15st 1 meter långa mjuka ljuddämpare.

Firman rekade Flexivent S4R men vi valde det större pga att vi eventuellt i framtiden kommer att inreda vår oinredda vind. Då kommer vi att ha 3 våningar och vi ville ha ett aggregat som klarade av det utan några som helst problem.

Huset är 158kvm i 2 plan (med en inredd vind så skulle det bli ca 210kvm i 3 plan)

Det stämmer att vi har radon och det är också den stora anledningen till att vi har valt denna lösning. Du menar om jag funderade på att välja ett aggregat med plattvärmeväxlare?? Jag hänger inte med riktigt... Skulle ett aggregat med roterande värmeväxlare vara sämra på att ventilera bort radon?

Totala flöden måste jag nästan höra med firman som gjorde det om dom vet. Skulle kunna vara intressant att veta.

Roterande växlare har tydligen alltid en smula läckage mellan till- och frånluft. Det innebär att tilluften kommer innehålla en gnutta radon i ett radonhus. Beroende på vem du pratar med får du olika svar om du likväl kan använda roterande aggregat vid radonsanering. Har du inte skyhöga radonvärden tror jag att spillet är försumbart. Har du som jag gått från dåligt självdrag till FTX så är spillet marginellt i det totala sammanhanget tror jag, så det behöver du inte oroa dig för. Roterande växlare har andra fördelar som t ex bättre återvinningsgrad och ingen kondens.

Själv kommer jag med största sannolikhet använda en plattvärmeväxlare med vattenbatteri som eftervärmare. Vattenbatteriet värms via bergvärmepump. Allt för att få så energisnål lösning som möjlift.

Det blir nog så att jag sätter flexibla dämpare för mig med åtminstone i sovrum och ljudkänsliga rum.

Och vad hindrar ett du har ett vattenbattei i kombination med roterande vvx?
Roterande vvx har med några få undantag bättre verkningsgrad än plattvärmeväxlare.
Överföringen mellan från- och tilluften för roterande vvx är försummbar och lär inte påverka radonhalten så att det ens är mätbart.

/Patrik

Ingenting med vattenbatteri hindrar att jag har en roterande växlare, vet inte om jag påstått det heller...

Anledningen att jag inte tar en roterande är att den spiller mellan till- och frånluft. Det kan i sammanhanget vara försumbart (precis som jag påpekade själv) men det får var och en avgöra, en del hävdar att det inte är mätbart, andra att det är dumt att "chansa".

brevik skrev:
Eftersom vi har lejt ut hela jobbet så har jag inte nån koll på flöden m.m.
Ett tips är att se till att du får det. Den dagen det är dags att bygga om något eller göra en ny injustering så kommer du på att det hade varit bra med ritningar, donbeteckningar och dokumenterade luftflöden.

TheGreatBlondino skrev:
Anledningen att jag inte tar en roterande är att den spiller mellan till- och frånluft. Det kan i sammanhanget vara försumbart (precis som jag påpekade själv) men det får var och en avgöra, en del hävdar att det inte är mätbart, andra att det är dumt att "chansa".
Är den roterande-värmeväxlaren rätt kosntruerad "läcker" det tilluft ->l frånluft, alltså ingen luft går in i huset igen. Brukar kallas att värmeväxlaren har en reblåsningszon.
Sedan om den nu skulle läcka på "fel håll" så är det bara en liten mängd rumsluft som kommer in en gång till, är inte så att det tillförs fukt/radon/smuts eller vad man nu är rädd för att få in.

Alla påstår att plattvärmeväxlare är så täta och bra, ja så länge man bara ser till växlaren.
Men om man tittar på hur växlaren är monterad i ett aggregat med packning mot luckor m.m. så ser man att det finns stora risker/möjligheter till läckage även där.

Då kan jag vara nöjd med mitt val av Flexivent SR7 då? :)

Ska återkomma med korttidstester av radon om ett par veckor.

FrittDrag skrev:
[quote author=TheGreatBlondino link=1141993558/0#7 date=1142070060]Anledningen att jag inte tar en roterande är att den spiller mellan till- och frånluft. Det kan i sammanhanget vara försumbart (precis som jag påpekade själv) men det får var och en avgöra, en del hävdar att det inte är mätbart, andra att det är dumt att "chansa".
Är den roterande-värmeväxlaren rätt kosntruerad "läcker" det tilluft ->l frånluft, alltså ingen luft går in i huset igen. Brukar kallas att värmeväxlaren har en reblåsningszon.
Sedan om den nu skulle läcka på "fel håll" så är det bara en liten mängd rumsluft som kommer in en gång till, är inte så att det tillförs fukt/radon/smuts eller vad man nu är rädd för att få in.

Alla påstår att plattvärmeväxlare är så täta och bra, ja så länge man bara ser till växlaren.
Men om man tittar på hur växlaren är monterad i ett aggregat med packning mot luckor m.m. så ser man att det finns stora risker/möjligheter till läckage även där.
[/quote]

En liten reflektion av att nu ha haft FTX systemet inkopplat sen i fredags.

1. Förvånansvärt tyst. Jag blir tvungen att ta en stol för att se att det verkligen händer nåt vid donen. Det blåser dock på riktigt rejält. Känns nästan konstigt att det inte låter nåt.

2. Luften inomhus blir helt klart torrare under denna period. Vaknade mitt i natten och var tvungen att gå upp att dricka vatten :) (baksidan med FTX  ;))

3. En härlig inomhusklimatkänsla som är svår att beskriva. Det känns ungefär som när man står ute på altanen en vår/sommar-dag då temperaturen är exakt likadan inomhus som utomhus. Ungefär så känns det i huset.

4. Tjejen duschade 20 mins, jag duschade 20 mins med stängda dörrar. Inte en tillstymmelse till imma på spegeln. Vi fick imma på spegeln innan bara man vred på duschen. Detta är ju som upplagt för andra övningar  ;)

5. En märklig sak som jag inte riktigt förstår är hur det ska fungera när man eldar i kaminen som har kasett. Kasetten har ett utblås av varmluft från brasan som värmer upp rummet men när ventilationen är igång så fick vi inte alls samma värmekänsla. Jag prövade stänga av FTX aggregatet och eldade på ett par timmar och då spred sig värmen som vanligt. Jag fick känslan av att den värme som kom ut genom gallret i spiskåpan ventilerades bort ganska omgående när FTX aggregatet var igång. Nu är detta inget problem för oss eftersom vi i princip aldrig eldar i kaminen (den ligger på nedervåningen) men man undrar ju hur andra gör som eldar ofta??

6. Små detaljer som man lägger märke till. Vi har nån sorts blöjhink till den minsta som "ska" vara luktfri vilket den ABSOLUT inte är. Den brukar lukta riktigt illa på flera meters avstånd. Den lukten är som bortblåst  ;) trots att den står på samma ställe som vanligt. Det är nästan så att man måste trycka ner huvudet i den för att känna nån obehaglig doft.

7. På frånluftsröret som går från aggregatet och ut utomhus så får vi lite kondens nu när det är så kallt inomhus. Ska prata med installationsfirman om detta idag. Det är ett 200mm rör som går i ett varmt utrymme från aggregatet och ut genom huset. Detta rör är idag helt oisolerat.

8. Hittils är vi dock oerhört nöjda.

Återkommer med mer reflektioner och korttidstester från radon senare.

Frittdrag skrev:
Quote from TheGreatBlondino on 11. Mar 2006 at 09:41:
Anledningen att jag inte tar en roterande är att den spiller mellan till- och frånluft. Det kan i sammanhanget vara försumbart (precis som jag påpekade själv) men det får var och en avgöra, en del hävdar att det inte är mätbart, andra att det är dumt att "chansa"..

Det räcker inte med renblåsningszon. Eftersom värmeväxlaren ska kunna rotera kan man inte ha jätte täta packningar. För att då inte få läckage mellan till- och frånluft måste fläktarna placeras "rätt" ur tryck/sug hänsende.

Samma sak gäller till viss del även för plattVX, men där kan man använda bättre tätningslister.

T
Blir lite konfrunderad när jag ser ditt nya system och tankarna på ev radon, kunde inte ventfirman ha fixat till ett rör från källaren och leda ut radonet när dom ändå höll på ?
Bifogar länken till mitt tänk (jag förutsätter att det är markradon som du ev dras med )

http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF/radon.pdf

Det är jag som inte kan rita :)

Det går ut ett 200mm rör genom ytterväggen i arbetsrummet på undervåningen som leder ut avluften från aggregatet.

Sen så går det ett 200mm rör från aggregatet upp på vinden där det hämtas frisk ny luft in till aggregatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.