Jag skall bygga till en huskropp på ett gammalt torp. Jag funderar på frånluftsvärmepump. Dock går det inte att få in ventilations kanalerna i det gamla huset. Men det kanske inte behövs, har ritat upp enligt bild hur jag tänkt mig.

• ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade med NIBE de sa att detta fungerar. Inga som har några invändningar???

Nja det kan bli dåligt drag i köksfläkten. Efter som draget är i andra delen av huset. Borde hjälpa med en till luft ventil i arbetsrummet..

Lika så spisen kan få det tufft om den inte har egen Till luft.

Jag är dock ingen expert.. men spånar lite..

Men jag har ju tänkt mig 2 st fresh 90 ventiler i köket, räcker inte det.
Undrar om man kan använda nuvarande immkanal i murstocken för utluft i köket, hur löser man det, en fläkt i spiskåpan eller?

Den öppna spisen menar du, vi har inte bestämt oss vad vi skall ha för eldstad men med öppen spis får man nog sätta in en egen luftkanal. Vet ej om det behövs för en kamin eller kakelugn?

oops.. jag tittade tydligen inte så noga.. jag trodde det var fönster.. men nu ser jag..
Och normalt så har man ingen Till luft i köket.

Men det kanske är bra att ha det efter som du har Mekanisk frånluft med sug i från något annant rum..

Eldstaden, troligen så behöver du oavsett valet någon form av ventilation. Ofta kommer den underifrån dvs under golvet.. blir väll svårt om det är platta på mark. Men krypgrund eller liknade borde det kunna gå.

Det är sant, man kanske inte skall ha några ventiler i köket, men jag har två i vardagsrummet. Två stycken i arbetsrummet tror jag inte är bar, risk med för mycket kallras... Man bör ha tilluft för förbränningen i eldstaden, den skall tas utifrån eller från torpargrunden.

Jag håller med om att det troligen skulle bli mycket kalldrag i arbetsrummet... SÅ din lösning i köket kanske inte är så fel.. Knepigt..

jag skulle nog akta mig att ta luft i från torpargrunden.. dels är den fuktig & får du några problem i torpargrunden i framtiden om kanske 15 år så pumpar du huset fullt med möggel & annat ohälssamt.. jag skulle försöka ta den utefrån..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.