Har just haft ventfirman på besök. De ville sätta till-och frånluft, alltså två uttag , ivarje sovrum samt vardagsrum, och sedan utsug i de smutsiga rummen som vanligt. Någon som har något att säga om en sådan lösning. Borde i allafall bli välventilerat. :o

Brevik, har du lust att berätta din totalkostand, fick själv en offert på 55'.

Låter onödigt med både till och frånluft i sovrum etc.
Låt luften göra så mycket nytta den kan (in i sovrum - vandra genom huset - ut i toalett/bad t.ex.)

Att ha både till och frånluft i varje rum innebär att du får ett högre totalflöde för att klara minimum flöde i varje rum, alltså onödigt.

brevik skrev:
Nu är hantverkarna klara. Nu har vi en komplett FTX ventilationslösning i vårat 2 plans sutteränghus. Ska bli roligt att se vad Radonvärdena blir.

Jag var mäkta förvånad äver ljudnivån. Det är banne mig ljudlöst förrutom där aggregatet står. Dom hade iof överdimensionerat med ljuddämpare eftersom vi krävde det. Känndes också som om det blev en helt annan luft inne (vilket det iof blir :))
Det är roligt att ni är nöjda.
jag undrar bara varför firman har lagt huset på under tryck? (ok bara 5 liter men ändå)
grund problemet var väl markradon? (varför då suga in mer läkage än man måste helt i balans borde väl vara optimalt skulle kunna tänka mig ett över tryck ~10 liter istället)
ville bara påminna dig att kolla filtret på frånluften ofta monterade de någon tryckvakt över det ?
du kommer nog att behöva damsuga av det dubbelt så ofta som uteluftsfiltret som inte är i närheten av försmutsningen på frånluften. (motsägelse fullt och bra för med ett smutsigt f-filter får du automatiskt ett över tryck i kåken betänk dock att läkaget eller återluften kan dock påverkas negativt)

Behöver man frånluft i bastun. Vad är det för rum bredvid badrummet. Har du inte separat frånluft i köket?

egerskog skrev:
Det är roligt att ni är nöjda.
jag undrar bara varför firman har lagt huset på under tryck? (ok bara 5 liter men ändå)
grund problemet var väl markradon? (varför då suga in mer läkage än man måste helt i balans borde väl vara optimalt skulle kunna tänka mig ett över tryck ~10 liter istället)
ville bara påminna dig att kolla filtret på frånluften ofta monterade de någon tryckvakt över det ?
Det är viktigt att ha ett undertryck i huset. Annars finns det risk att den fuktiga inomhusluften "trycks ut" i väggarna, där den i värsta fall kan kondenseras vilket medför risk för mögel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.