7 104 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Avfuktare=Stängda tilluftventiler?
Halloj
Köpte nyss avfuktare till källaren och när jag frågade säljaren om tilluftventilerna så ansåg hon att dom skulle behållas öppna. Jag har läst tidigare att man bör stänga dom och det verkar rimligt annars kommer den ju att försöka avfukta även luften utanför.
Vem har rätt? Eller rättare sagt ska jag stänga dom eller inte?
Köpte nyss avfuktare till källaren och när jag frågade säljaren om tilluftventilerna så ansåg hon att dom skulle behållas öppna. Jag har läst tidigare att man bör stänga dom och det verkar rimligt annars kommer den ju att försöka avfukta även luften utanför.
Vem har rätt? Eller rättare sagt ska jag stänga dom eller inte?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Att de skulle vara öppna låter väldigt konstigt i mina öron (hmm...ögon)
Isåfall kommer avfuktaren att få gå väldigt mkt.
Även om du stänger ventilerna så kommer det att komma in luft under grunden ändå.
Jag skulle ha tagit upp en dialog med honom igen och bett honom förklara sig när alla andra säger "stäng allt".
Isåfall kommer avfuktaren att få gå väldigt mkt.
Även om du stänger ventilerna så kommer det att komma in luft under grunden ändå.
Jag skulle ha tagit upp en dialog med honom igen och bett honom förklara sig när alla andra säger "stäng allt".
Fast säljaren struntar väll i om din avfuktare även fuktar av ute luften? det bevisar ju ännu bättre hur effektiv din avfuktare är..
säljaren vågar nog helt enkelt inte rekomendera något annat. Efter som jag antar att säljaren inte har varit hemma hos dig o kollat?
Tex en panna behöver mycket luft för att kunda eldas i. Ev radon behöver ju venteleras bort..
Kort o gott.. vore jag säljare så skulle jag utan att veta hur just ditt behov ser ut rekomendera att ha ventilerna öppna (skadar ju inte).
Men Om du inte har en panna, och ingen radon.. Stäng ventilerna..
Och har du en panna så se till att en ventil som är närmast pannan är öppen.
säljaren vågar nog helt enkelt inte rekomendera något annat. Efter som jag antar att säljaren inte har varit hemma hos dig o kollat?
Tex en panna behöver mycket luft för att kunda eldas i. Ev radon behöver ju venteleras bort..
Kort o gott.. vore jag säljare så skulle jag utan att veta hur just ditt behov ser ut rekomendera att ha ventilerna öppna (skadar ju inte).
Men Om du inte har en panna, och ingen radon.. Stäng ventilerna..
Och har du en panna så se till att en ventil som är närmast pannan är öppen.
Jag hade behållt dem öppna. En krypgrund som man inte vistas i skall klart slutas men boende miljö måste ventileras. Där är det t o m krav på viss mängd luftutbyte i timmen. Lika lite som man skall stänga eventuell frånluftsventilation på vintern pga av energiförluster så skall man inte heller stänga ventileringen på sommaren.
Undantag kan man väl tänka sig ett mindre rum som tex tvättstuga om man vill stänga där.
Undantag kan man väl tänka sig ett mindre rum som tex tvättstuga om man vill stänga där.
Vi har en liten avfuktare i tvättstugan. Ventilerna där är stängda under perioder då det hängs tvätt där, eller det är fuktigt av andra orsaker och avfuktaren är påslagen. Annars är ventilerna öppna. Ventilerna i övriga delen av källaren är alltid öppna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden