Byggahus.se

IS! i min Heru 50

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hjälp!
    I förrgår började det droppa vatten från ventilen i vardagsrummet och jag trodde det berodde på kondens i röret från FTX:en, rören ligger isolerade på kallvinden. Jag har haft en känsla av att isoleringen som är orginal sen 83 inte varit tillräcklig, men ej hunnit fixa det ännu, Herun ersatte den gamla Minimastern för ca 2 år sen. Jag for och köpte isolering idag för att i alla fall förbättra isoleringen fram till ventilen det droppade ifrån. Men för ett par timmar sen började det brumma fråna vinden och jag förstod att det var FTX:en som inte mådde bra, jag stängde av den och när jag sen skruvade av locket på den så ser jag att det är en massa is och vatten i den!!.
    Lite fakta: FTX:en står på den oisolerade vinden, tillluften kommer från ett kombidon som sitter på väggen ca 2 meter bort, både till- och frånluftrören mellan donet och FTX:en är kondensisolerade. Filterbyte var det länge sen jag gjorde men hade just beställt nya. Det har varit rätt kallt de senaste dagarna (ner mot -10-13), perioden innan var blöt blöt med plusgrader, samma som resten av Sverige antar jag.

Tacksam för hjälp
    Norrl..

2. P
    Medlem Nivå 2
    Förmodligen beror det på filterna, det blir för dålig genomströmmning och då kan detta uppstå, Kolla även hur din intagskanal är monterad, kan ju alltid vara bra med en liten lutning utåt.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
  4. P
    Medlem Nivå 2
    Men om jag inte minns fel så är en HERU50 ett vindsaggregat väl, de ska inte behöva nått avlopp. Eventuellt så kan det vara så att intagskanalen är för liten till följd av att hastigheten blir så stor att snö och lätt regn sugs in i aggregatet. En större kanal skulle göra att trycket minskar.

5. P
    Medlem Nivå 5
    Temovexen har en plattväxlare, men Herun har en roterande värmeväxlare som inte behöver någon kondensslang (tror jag) . Har du kollat att växlartrumman roterar när aggregatet är igång? Edit. Lade till (tror jag).

6. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Som perkele skriver behövs ingen kondensslang på Herun. Läste i någon annan tråd om att någon hade haft problem med slirande rem.

7. P
    Medlem Nivå 3
    Jag har smält bort isen och startat aggregatet igen, det droppar fortfarande i ventilen i vardagsrummet, jag byter filter så fort de kommer så får vi se om det hjälper, växlartrumman "kärvade" lite när jag startade om men det släppte efter att jag snurrat lite på den manuellt.

Norrl..

8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Ok, jag tänkte själv ha en plattvärmeväxlare, så jag har inte satt mig in i roterande värmeväxlare så värst...:)

9. P
    Medlem Nivå 5
    Du kan ju prova att dammsuga filtrena så länge. Har gjort det med ett par F5 filter till frånluften och det blev stooor skillnad på tryckfallet över filtret. Det gick dock inte att snikdammsuga F7-filtrena (rosa filter) då de gick sönder av dammsugaren :-/

10. P
    Medlem Nivå 3
    Ringde Östbergs och dom avrådde från dammsugning, gick det hål så fick man in skiten i maskineriet.
    Får nog avakta tills filtren kommer, har ringt och jagat på leverantören.
    Norrl.

11. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    I dom flesta fall är det frånluftsfilterna som blir smutsigast (dammigast inomhus), detta gör att frånluftsflödet minskar mer än tilluftsflödet och till och mer blir noll ibland.
    Misstänker nästan att detta hänt hos dig, slutar frånluften att sugas ut får du fenomen med en massa kondens som fälls ut.
    Ta gärna en koll att fläktarn fungerar okej, får fläktarna inget flöde eller is i sig finns risk att dom skadas.

12. C
    Medlem Nivå 1

Is

Det troliga om inte det hjälper med filter är att du har för högfuktighet i rumsluften, vilket gör att det kondenserar på VVX det man kan göra är väl att minska luftflödet på vintern, vilket gör att VVX inte hinner att kylas ner förbi daggpunkten.

13. B
    Medlem Nivå 2
    Följdfråga.

Hur ofta ska man byta filterna i Herun?

14. P
    Medlem Nivå 2
    Har du inte någon fjärrkontroll till den?

15. B
    Medlem Nivå 2
    Jo, har 50S så fjärrkontroll finns.
    Säger den till när det är filterbyte?