Hej,
Jag skall snart påbörja helrenovering av vårat kök. Vi kommer att ha fullhöjdsskåp med en liten(ca 3-5cm) täcklist upp mot taket. Vi kommer också att ha inbygg kyl och frys(den sorten som inte kräver en stomme utan där man bara monterar en dörr på dörren..). Luftintag görs under kyl/frys i sockeln, men vi har lite problem med frånluften. Vi har inte plats för ventilationsgaller ovanför kyl/frys och inte heller upp mot taket.

Så, min tanke är följande (huset är enplans, ventilationskanaler lättåtkommliga på vinden):
Montera ett frånluftsdon ovanför kyl/frys (mellan tak och överkant på överskåpet) och koppla på detta på ventilationkanalen för köksfläkten. Får man göra så här? Eller får köksfläktens kanaler enbart vara för köksfläkten? Och får man lov att ha ett frånluftsdon så här dolt som det trots allt blir?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att koppla på denna nya kanalen på befintlig husventilation, men detta innebär väsentligt mycket längre kanaler. Ytterligare så är det tänkt att det skall bli mekanisk frånluft (idag självdrag) och då vill jag inte ha det "draget" kopplat till donet bakom kyl/frys.

Nackdelen med att ha ett frånluftsdon ovanför kyl/frys är som jag ser det att den värme som i vanliga fall återförs till rummet, nu skulle ventileras ut till kråkorna. Å andra sidan så tror jag att den energibesparing som det innebär att kyl/frys kan arbeta i rätt temperatur gör att jag kan höja elementen nån .2grad eller så....:rolleyes:

Så, vad tror ni? Finns det någon möjlighet att lösa det så här? Tar mycket tacksamt emot alla förslag och tips/åsikter!
Tack!

Om du nu skall installera mekanisk ventilaton, kopplar du naturligtvis frånluften bakom kylen till denna. Så mycket värme är det inte tal om, men har du då valt ett ventilationsaggregat med möjlighet till återvinning, kommer ju denna värmen att föras tillbaka till huset på ett eller annat sätt.
Så har jag kopplat i alla fall. Ett don bakom de inbyggda kylarna och återvinning i aggregater. I mitt fall passerar bergvärmeslingan förbi aggregatet inne det går in i värmepumpen.

Glöm köksfläktskopplingen.

yes, det är en bra ide! Min fundering var bara att det blir ca 5 meter att dra kanal på vinden, och då blir det horisontellt den mest biten. Och idag har jag ingen mekanisk frånluft, bara självdrag. Men det kanske funkar så länge ändå?
Håller med om att det vore bäst att slippa dra den till köksfläktskanalen, mest att den ligger så nära.

Zadix_Falco skrev:
yes, det är en bra ide! Min fundering var bara att det blir ca 5 meter att dra kanal på vinden, och då blir det horisontellt den mest biten. Och idag har jag ingen mekanisk frånluft, bara självdrag. Men det kanske funkar så länge ändå?
Håller med om att det vore bäst att slippa dra den till köksfläktskanalen, mest att den ligger så nära.
Det är nog inga problem om det nu finns "drag" i självdraget.

Det där med köksfläkten; det enda sättet du skulle kunna göra det på är att sticka fram röret framför fettfiltret. Synligt alltså! Det blir en väldigt ful lösning, men det är det enda tillåtna. Du kan INTE ansluta på själv köksfläktsröret (inkanalen). Det är inte tillåtet och kommer innebära att du blåser ut stekoset bakom kylen istället. Låter inte så så bra, eller hur? ;)

Den tanken har slagit mig, med matos under kylen...men jag avfärdade den emd att anslutningen skulle vara så högt upp och att luften tar lättaste vägen....men som sagt, det blir inget bra ändå.
Jag kopplar då hellre på den, som du säger, på den övriga ventilationen.

Men en sak återstår, hur skall jag göra med donet? Det kommer ju mellan taket och överskåpet, och det är inget man tar bort bara för att justera och kontrolera donet....
Alternativet är, om nu överskåpet inte är så djup, att man faktiskt kan komma mellan bakom. Då skulle problemet vara löst, bara att dra fram kyl alt. frys och kika upp. :)

//Försökte hitta måttskiss på överskåpet, tyvärr står det bara luftkanal...ingen angivelse på djupet. Någon som vet vad som brukar vara vanligt...?

Tack för tipsen Johan!

Det är nog bra att kunna komma åt och lossa donet för rengöring. Det går säkert att klämma in rektangulära plastkanaler där du inte kommer fram med spirorör. Motsvarigheten till 100mm spiro är 55x100mm plaströr.

Så det finns sådana, vad bra! Antar att det då även finns övergångar från spiro till denna formen...?
Skall googla och se vad jag hittar. Thx!

//Edit
Jag svarar mig själv, här är en tillverkare av just denna typen av rör. Skitbra, borde finnas något som passar!
http://www.westaflex.se/webbsystem/html/tillbehor_quadroflex_fix.htm

Zadix_Falco skrev:
Så det finns sådana, vad bra! Antar att det då även finns övergångar från spiro till denna formen...?
Skall googla och se vad jag hittar. Thx!
Finns på de flesta byggvaruhus i flera olika fabrikat och med olika övergångar till vanliga runda. Se här vad glad jag blev när ett mellanbjälklag hade hamnat lite fel:

DSC02573.jpg

DSC02574.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.