Byggahus.se

Några ideer ang garage

1. I
    Medlem Nivå 1
    Har några ideer ang ventilation och uppvärming i Garaget.
    I Garaget finns bilen för dagligt bruk, men även hobbybilen som bara används på sommaren. Vill ju inte att den ska rosta eller
    få mögel angrepp i inredningen pga slarv med värme o ventilation

Har tänk att ha det runt 5-10 grader, med möjlighet att värma upp det vid lite garagejobb.
    Extra värmen är lätt fixad med en 2kW fläkt, men frågan är vad som är mest ekonomiskt att ha till grundvärmen

- Vanliga oljefylda element för grundvärme och med säg 4 ventilationsöppningar för självdrag.

- Om det behövs så sätter jag dit en extra utsugs fläkt med fuktsensor.

- Eller en Luftavfuktare (tex IVT MJ-E16VX). Men jag vet inte om en luftavfuktare genererar någon värme som värmer garaget. Om inte så behövs det även någon slags uppvärmning.

- Ett steg längre är att sätta dit en luft/luft värmepump typ IVT modell 9 FR-N. Denna värmepump går att köra på något de kallar för
    underhållsvärme, +10 grader.
    Frågan är om det räcker med självdrag eller om man även här skall ha en luftavfuktare. eller kanske utsugs fläkt med fuktsensor.

- Sen har jag även haft en ide på att ha solpanel med inbyggd ventilation som tex solarventi (www.solarveti.se)
    Men vad gör man när det är molnigt i några dagar... då kommer intebruksbilen att torka upp alls.

Som sagt, det finns en del ideer. Rent spontant känns det som om en värmepump och luftavfuktare är det säkraste alternativet.
    Dock även det mest energislukande också...
    Alla tipps är välkomna

2. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Tänk på att dom flesta kondensoravfuktare är helt värdelösa under 15 grader i rummet.
    Visst dom avfuktar fortfarande men nästan enklare att vädra med uteluft och sedan värma lite för att sänka den relativa luftfuktigheten.