Hej på er!

Jag har ett hus från 1938, spisfläkten osv fungerar bra med bra rörelse på allt men det har några år på nacken och det luktar.. inte illa men lite gammalt matos här och där i köket vid spisfläkten.

Jag är lite osäker på vart exakt den dumpar ut matos osv, jag TROR det är i skorstenen? Bifogar tre bilder, men tänkte höra lite med er vad ni tror.

Funderar på att ta ut någon för att titta på att fräscha upp det.

Det jag också tänker att om det där är hål rakt ut i skorstenen in i ett av skåpen känns det som ett bra ställe för flugor och annat att komma in? Funderar på att tätta upp runt röret provisoriskt om inte annat.

• Ventilationsrör i köksskåp med glas och köksredskap, potentiell källa för matos och insekter, från hus från 1938.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett skåp visas ett stort ventilationsrör ovanför en glasburk med korklock, där matos kan försvinna ut.
    Skapa konto
  • Flexibelt köksfläktrör i träskåp, potentiellt anslutet till skorsten, riskerar insektsintrång.
    Skapa konto
BirgitS
En massa illaluktande fett kan ha fastnat i det där slangen med åren.

BirgitS BirgitS skrev:
En massa illaluktande fett kan ha fastnat i det där slangen med åren.
ja jag funderar på att få den utbytt, har stått väldigt oanvändt senaste 18 månaderna.

Vart vänder man sig om man vill få något?

H Hybro skrev:
Vart vänder man sig om man vill få något?
Ja jag tänkte ringa en ventilationsfirma som får komma ut och titta och komma med förslag.

Kan bli ett konstaterande att det fattas brandskydd också.

H Hybro skrev:
Kan bli ett konstaterande att det fattas brandskydd också.
låter som det är lika bra i det läget, alltså om dom hittar sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.