10 613 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Underkänd OVK sovrum, tidigare godkänd
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Så är det förmodligen inte detaljstuderat just det där då det aldrig varit aktuellt för mig. Men jag lärde mej något nytt vilket betyder att dagen är bra👍Claes Sörmland skrev:
Eller egentligen vid det faktiska installationstillfället. Om t ex fastighetsägaren missar att göra en bygganmälan men ändå installerar ett nytt ventilationssystem i sin byggnad så ska första OVK av denna nya anläggning göras med utgångspunkt från föreskrifterna som gäller vid installationstillfället. Att anmälan har missats preskriberas så småningom (i två steg 5 respektive 10 år).
Nej inte riktigt. Syftet med OVK kom från politiken. Det fanns en debatt under 80-90-talet som "sjuka hus" som stormade i medierna. Och politikens svar på detta var ett se till att enligt lag skulle byggnaders ventilationssystem regelbundet kontrolleras så att de inte var igensatta av smuts, fläktar fungerade, filter var bytta o s v. Det är den obligatoriska ventilationskontrollen i grunden, OVK.B BSA In skrev:Jag tycker att det hela blir väldigt byråkratiskt. Har jobbat som OVK besiktningsman tidigare och förstår att man kan ha olika syn på det hela. Tanken med OVK är att skydda den lilla människan att tvingas bo i en osund miljö som man inte kan påverka själv. (Skydd mot en vårdslös fastighetsägare).
Nu är det den girige fastighetsägaren som själv anlitar vilken kontrollant hen anser kan utföra kontrollen så smidigt och billigt som möjligt. Redan där sker en sållning av petiga kontrollanter. Är då denna kontrollant petig i sin anmärkning? Jämför med en villa. Ingen bryr sig om någon sätter upp en vägg och struntar i ventilationen. Är TS luft hälsovådlig? Det kan ingen mätning visa. Det finns inga sådana mätmetoder. Om TS har dörren eller fönstret öppet är det inga problem. Dom flesta villor och fritidshus har denna lösning. Kanske inte världens bästa men lider någon skada.
Det fanns alltså ingen idé från politiken om att hus gamla ventilationssystem skulle byggas om för att en besiktningman fick feeling vid en OVK. Det är ett rent eget hittepå från enskilda företagare.
Sen har väl OVK liberaliserats efter att det infördes om jag inte minns historien fel, t ex att en- och tvåbostadshus enbart ska genomgå OVK vid nyinstallation av ett ventilationssystem men inte därefter.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är sant att politiken anpassar sig efter hur det blåser i medierna. Ventilationsbranschen lobbade nog på också. Dom insåg vilken guldkalv OVK är och det poppade upp många nya företag som än idag lever på dessa kontroller.Claes Sörmland skrev:
Nej inte riktigt. Syftet med OVK kom från politiken. Det fanns en debatt under 80-90-talet som "sjuka hus" som stormade i medierna. Och politikens svar på detta var ett se till att enligt lag skulle byggnaders ventilationssystem regelbundet kontrolleras så att de inte var igensatta av smuts, fläktar fungerade, filter var bytta o s v. Det är den obligatoriska ventilationskontrollen i grunden, OVK.
Det fanns alltså ingen idé från politiken om att hus gamla ventilationssystem skulle byggas om för att en besiktningman fick feeling vid en OVK. Det är ett rent eget hittepå från enskilda företagare.
Sen har väl OVK liberaliserats efter att det infördes om jag inte minns historien fel, t ex att en- och tvåbostadshus enbart ska genomgå OVK vid nyinstallation av ett ventilationssystem men inte därefter.
Jag ser nu att historien upprepar sig på energisidan. Det utarbetas nya krav på energikontroller och EU kommer med nya långtgående krav som politiken gärna hakar på underblåsta av branschen som vädrar morgonluft.
Det är svårt att tjäna pengar i vår mogna ekonomi utan att få särskilda privilegier och fördelar av politiken. S k rent seeking: https://en.wikipedia.org/wiki/Rent-seekingB BSA In skrev:Det är sant att politiken anpassar sig efter hur det blåser i medierna. Ventilationsbranschen lobbade nog på också. Dom insåg vilken guldkalv OVK är och det poppade upp många nya företag som än idag lever på dessa kontroller.
Jag ser nu att historien upprepar sig på energisidan. Det utarbetas nya krav på energikontroller och EU kommer med nya långtgående krav som politiken gärna hakar på underblåsta av branschen som vädrar morgonluft.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden