Fick precis information om att OVK-kontrollen underkänts för min lgh. Motivationen var avsaknad av ventilation i sovrum.

Det är ett sovrum som avdelats till två sovrum där det finns aktiv tilluft i ena rummet, i väggen mellan rummen är det installerat ett ventilationsgaller. Lösningen har godkänts i tidigare kontroller upprepade gånger. Vad jag kan läsa mig till krävs det inte enligt reglerna direkt tilluft i varje rum, även om det kan vara att föredra. Men kanske har jag missförstått? Lgh byggd 1980.

Tacksam er input innan jag kontaktar kontrollerande firma.
 
Claes Sörmland
Det intressanta är ju hur ventilationsprojekteringen ser ut för detta rum. OVKn får ju inte överpröva den utan ska enbart se att ventilationen i byggnaden följer projekteringen. Finns ingen projektering för denna ombyggnad så blir det ju knepigare, då får OVKn gå tillbaka till projekteringen från 1980.

Föreningens styrelse har skyldighet att förse OVK-firman med projekteringsunderlaget så att OVKn kan genomföras.
 
  • Gilla
Haksav och 1 till
  • Laddar…
Uppdelningen av rummet gjordes innan jag flyttade in. Vet inte om det diskuterades med föreningen. Men det har godkänts vid ovk-kontrolller tidigare under min tid som ägare.

Trodde ventilation främst beräknad på yta? Den är inte förändrad.
 
Claes Sörmland
Hur fungerar ventilationen i lägenheten? Är det t ex frånluft i kök och badrum med uteluftsventiler/friskluftsventiler i rummen? Eller är det både från och tilluft i varje rum?
 
BirgitS
Jag tycker det vore intressant att se en ungefärlig planlösning med de olika ventilerna (till, från, galler) inritade. Det kan ju visa om gallret har någon betydelse.

Men det händer ju att kontrollanten missförstår eller missar något så det blir fel resultat.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan rita en bild imorgon. Men frånluft i kök och badrum. Tilluft på tre platser. Den som är närmas ventilgallret ligger mittemot detta på ett avstånd om ca 2 m, kanske något lägre i höjd.
 
H Hålihand skrev:
Fick precis information om att OVK-kontrollen underkänts för min lgh. Motivationen var avsaknad av ventilation i sovrum.

Det är ett sovrum som avdelats till två sovrum där det finns aktiv tilluft i ena rummet, i väggen mellan rummen är det installerat ett ventilationsgaller. Lösningen har godkänts i tidigare kontroller upprepade gånger. Vad jag kan läsa mig till krävs det inte enligt reglerna direkt tilluft i varje rum, även om det kan vara att föredra. Men kanske har jag missförstått? Lgh byggd 1980.

Tacksam er input innan jag kontaktar kontrollerande firma.
Det vore väl bra om tilluft ordnades i sovrummet. Känns fräschare än utan.
 
Nu handlade det inte om upplevd luftkvalitet. Den är bra. Så inga ytterligare svar kring vad som vore bra.

Min fråga gällde reglering kring ventilation. Om jag förstått rätt är det inte krav på direkt tilluft. Önskar bekräfta eller avfärda det för att kunna gå vidare.
 
C
H Hålihand skrev:
Min fråga gällde reglering kring ventilation. Om jag förstått rätt är det inte krav på direkt tilluft. Önskar bekräfta eller avfärda det för att kunna gå vidare.
I sig har du nog rätt i att överluft från ett sovrum till ett annat uppfyller reglerna i BBR. Sen är det en annan sak om flöden osv. uppfyller kraven, men jag förstår det å andra sidan som att det inte är det anmärkningen handlar om(?)
 
Claes Sörmland
Överluft anges som en möjlig lösning i BBR eftersom det rör sig om två rum med samma eller lägre krav på luftkvalitet (BBR 6:2523).

Om luften när dörrarna är stängda till sovrummen rör sig från sovrummet med tilluft (sovrum 1), via gallret i väggen till sovrum 2 och sen ut genom t ex en spalt i dörren i sovrum 2 så torde det vara tillfylles. Eftersom det har projekterats på detta sätt ska det godkännas vid en OVK.

Det enklaste är att styrelsen för BRFen noterar att OVK-nedslaget är osakligt eftersom ventilationen inte har ändrats sen projekteringen och fungerar som där avsett. Gallret är t ex inte blockerat av av föroreningar eller förbyggt.

Sen är frågan utagerad.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Överluft anges som en möjlig lösning i BBR eftersom det rör sig om två rum med samma eller lägre krav på luftkvalitet (BBR 6:2523).

Om luften när dörrarna är stängda till sovrummen rör sig från sovrummet med tilluft (sovrum 1), via gallret i väggen till sovrum 2 och sen ut genom t ex en spalt i dörren i sovrum 2 så torde det vara tillfylles. Eftersom det har projekterats på detta sätt ska det godkännas vid en OVK.

Det enklaste är att styrelsen för BRFen noterar att OVK-nedslaget är osakligt eftersom ventilationen inte har ändrats sen projekteringen och fungerar som där avsett. Gallret är t ex inte blockerat av av föroreningar eller förbyggt.

Sen är frågan utagerad.
Jag tolkar det som att tidigare ägare till lgh har ändrat planlösningen? Dvs det är inte projekterat så från början?
 
Claes Sörmland
Det är möjligt men det projekterades ju i samband med ombyggnationen. Och denna projektering har ju fått styrelsens tillstånd.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är möjligt men det projekterades ju i samband med ombyggnationen. Och denna projektering har ju fått styrelsens tillstånd.
Skulle lika gärna kunna vara tidigare ägare som ändrat utan att styrelsen informerats?

Så här skriver TS:
”Uppdelningen av rummet gjordes innan jag flyttade in. Vet inte om det diskuterades med föreningen.”

TS kanske kan förtydliga?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
DE73 DE73 skrev:
Skulle lika gärna kunna vara tidigare ägare som ändrat utan att styrelsen informerats?

Så här skriver TS:
”Uppdelningen av rummet gjordes innan jag flyttade in. Vet inte om det diskuterades med föreningen.”

TS kanske kan förtydliga?
Då är det ju en annan situation. Då är ju inte problemet OVK så mycket som att det saknas styrelsens tillstånd för ändringen av lägenhetens ventilation.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
TS kanske kan fråga tidigare ägare om mer information?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.