Vi ska ta ner ett sådant här tilluftsdon då taket ska målas men det går ju inte? Det är inte bara att dra ut utan sitter fast, går att vicka lite sidledes, men inte att få ner, fattar inte på beskrivningen heller?

Det jag misstänker nu är att man ska trycka upp i mitten på nått sätt? Kan nå ge en enkel beskrivning innan jag blir galen?
Ena bilden är hur det ser ut och den andra vad jag tror den ser ut bakom taket.

Tack på förhand!

• Ventilationsdon i vitt, ej demonterat, med rund form och mittknapp, sett från sidan mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av tilluftsdon med måttangivelser i millimeter. Visar dimensionerna D, d, H, C1, C2, E och F mot en måttabell.
    Skapa konto
Har du provat att vrida samtidigt som du drar nedåt?

Ibland kan det vara lättare att få "gummi-muffen" att börja röra på sig genom att först trycka in och rotera den för att sedan direkt övergå till att dra och rotera.

Omöjligt att bara vrida och dra, känns som det är nått som låser alltihopa.

Den *ska* sitta löst, men jag har stött på att man har åtgärdat någon som sitter för löst med en självborrande plåtskruv genom den och röret.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den *ska* sitta löst, men jag har stött på att man har åtgärdat någon som sitter för löst med en självborrande plåtskruv genom den och röret.
Så jag har missförstått när jag fått för mig att den sitter med nån ”klammer” som lossnar när man trycker upp i mitten? Ser så ut på ritningen, men vet inte, hittar ingen skruv heller 😩

Hmm, jag skulle *gissa* på att det bara är bygeln för att hålla muttern för tallriken som du justerar luftflödet med.
Men det ser ju onekligen ut som att den är lika bred som själva gummimuffen.

Testa att klämma in plattan mot resten och se om den lossar då!

• Gilla
YvonneM
  • Laddar…
Funderar på om den här bilden betyder att man ska trycka ihop ventilen och sen föra upp den? Borde fungera att få ner den på samma sätt då. Jag blir galen på en sån här grej tar sån tid att trassla med.

• Illustration av ventilinstallation, visar händer som trycker ihop ventilen för att monteras uppåt enligt tre steg.
    Skapa konto
Ja? Precis som jag föreslog i förra inlägget. :)

Dvs, skruva ut tallriken något, kläm ihop den som de visar på bilden så att muttern längst upp trycks bakåt och bygeln böjs så att den inte längre krokar fast i röret.

Det var en variant jag inte har sett förut, men rätt smidig om det är så den fungerar.

Fungerar inte i alla fall, snart spränger vi loss den :-)

Nån som har nått annat förslag?

• Närbild på en ventilationskanal med ett fastnat mekaniskt beslag.
    Skapa konto
Men, varför skruvade du loss hela tallriken? Den behövs ju för att trycka in den silvriga muttern längst in, så att fjädern som den sitter i spänns.

Men, varför skruvade du loss hela tallriken? Den behövs ju för att trycka in den silvriga muttern längst in, så att fjädern som den sitter i spänns.
Testat det också, detta var för att kunna se bättre

Skruva i den en liten aning, så att den sitter i gängorna, tryck ihop den så mycket du kan och se om du kan rucka på den då.

Skruva i den en liten aning, så att den sitter i gängorna, tryck ihop den så mycket du kan och se om du kan rucka på den då.
Tack ska du ha för all hjälp, den sitter som tusan och vi kommer måla runt den i stället 😆

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Karrock
Sitter dessa skruvar i donet eller nästa komponent? Det lär avgöra om det är läge att ge upp.

• Närbild på skruvdel och koppling i don, med två blå markeringar för uppmärksamhet, för att avgöra om justering krävs.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.