Håller på att montera kök i lägenhet och kom på att frånluftsventilationen i väggen kommer döljas av stommen, men det kommer ändå sitta ett ventilationsgaller längst upp pga kylskåpet som står under.
Hela köket kommer också vara 70 cm djupt, så det kommer finnas en luftspalt bakom, samt även på sidan, så luft borde kunna flöda in via gallret in till frånluftsventilen i väggen.
Har försökt ta bilder från min 3D-skiss så att man ska förstå placeringen.

Vad tror ni, räcker detta för att inte påverka ventilationen i lägenheten, eller måste jag tänka om?

• 3D-skiss av kök med ventilationsgaller ovanför kylskåp, visar frånluftsventilation med mått på 70 mm djup och 113 mm från vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett kök med skåp, kylskåp och ugn; ventilationsgaller ovanför kylskåpet; text om frånluftsventilation och kolfilterfläkt.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av kök med frånluftsventilation, luftspalt bakom stomme, väggventil och gallret ovan kylskåp. Viss måttangivelse med klotterplankgolv.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av köksmontering med ventilationsgaller ovan kylskåp, visar mått på luftspalt och frånluftskanalens placering i väggen.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av köksinstallation med mått för ventilation; visar luftspalt bakom och vid sidan om stommen samt ventilationsgaller placerat ovan kylskåpsutrymme.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Gränsfall. Vid OVK måste frånluftskanalen gå att besiktiga och kanske t o m sätta en klumpigt flödesmätesinstrument på. Kan du med lätthet plocka ut kylen/köksskåpen inför dessa tillfällen så att frånluftsventilen är helt exponerad? Man måste också kunna rengöra frånluftsdonen några gånger per år, alltså utan svårighet komma åt det.

• Gilla
Pontus_R
  • Laddar…
Tack för svar Claes, lärde mig något nytt!
Vad tror du om en sån här lösning då? Skippa översta skåpets stomme helt och bara använda dörren. Och bygger nån egenskickrat golv+halvvägg så jag kan använda utrymmet som förvaring fortfarande. Men luftflödet blir mycket tydligare och ett sånt mätinstrument borde få plats om man bara öppnar dörren (fick googla hur sånna ser ut)

• 3D-skiss av inbyggd förvaringslösning med en dörr, halva väggen borttagen, och plats för mätinstrument och förbättrat luftflöde.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av inbyggd förvaringslösning utan skåpstomme, med en enkel dörr och en halvvägg för ventilation och instrumentåtkomst.
    Skapa konto
BirgitS
Om man lämnar exakt vad som kan gå igenom en OVK så är syftet med frånluften i köket att transportera bort vattenångan, som blir t.ex. när man kokar pasta, och det os som kolfilterfläkten missar. Med ovanstående förslag så verkar det osannolikt att vattenångan kommer att sugas ut i första taget utan jag tycker det verkar vara stor risk för att varm och fuktig luft samlas vid taket medan det är den kallare luft, som just kommit in i köket och som finns vid golvet, som sugs in bakom kylen och sugs ut. Alltså ett luftflöde som inte är optimalt.

Vanligast är väl att man förlänger frånluftskanalen så att dess don sitter i takanslutningen eller i skåpets sida. I det här fallet t.ex. högst upp på täcksidan som är på vänstra sidan av kylen.

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Okej tack bra input!
Försöker väl komma enkelt undan men man får väl ta sig i kragen och göra något ordentligt.
Säg att jag gör som senaste bilden, dvs skippar övre skåpet, och sen sätter på ett flexibelt rör som dras från väggen till ventilationsgallret på framsidan, med en övergång rund>rektangulär, som täcker ungefär halva gallret. Då får fortfarande kyl+mikro lite ventilation i platsen som blir över i gallret.
Vad tror ni om det?

Typ dessa: (inte kollat exakta mått, bara några exempel)
https://www.bygghemma.se/p-1327930
och
https://www.ikea.com/se/sv/p/nyttig-tub-125-flexibelt-roer-till-flaekt-60089985/

Claes Sörmland
Nästa problem uppstår då, imkanalen måste vara rensbar. Det blir den inte med ett extra anslutet rör.

Lösningen är en renslucka vid imkanalen.

Förlåt nu hänger jag inte med, allt med ventilation är nytt för mig. Sätta en renslucka? (typ denna?) Förstår inte vad som hjälps av att sätta på ett lock på röret vid väggen? Jag måste missförstå nånting.

Kan man inte bara skruva av det flexibla röret den gången nån vill rensa?

BirgitS
Jag tror det enklaste är att du tar bort donet, förlänger det befintliga röret med ett nytt spirorör (inte flexibelt utan hårt) tvärs över kylskåpet tills du kommer till täcksidan på andra sidan kylskåpet och där gör du ett hål i täcksidan och sätter fast donet på röret. Då behöver du ingen renslucka eftersom röret är rakt och du slipper flexibla rör som sänker flödet och fortare blir smutsiga. Du lär behöva något som skarvar ihop gamla och nya röret.

Jag ritade lite i din första bild för att förtydliga:
Ritning av ventilationslösning med lila streck för nytt rör genom kök, markerat med "Frånluft" och "Ventilationsgaller ut till rummet".
Skapa konto

Ser du de lila strecken från nuvarande frånluft och rakt till höger?
De markerar ett nytt rör.

• Gilla
Pontus_R och 1 till
  • Laddar…
Låter som en bra idé som säkert kommer ge bra luftflöde, men OVK får nog svårt att komma åt med sina mätinstrument då det bara är 11,4 cm utrymme vid de hyllorna jag tänkt bygga där.
Men då kanske man kan montera av röret och mäta från väggen vid OVK-tillfället?

• 3D-ritning av vägg med monterat ventilationsrör och smalt utrymme på 114 mm mellan hyllor, relaterat till diskussion om förbättrat luftflöde och OVK-mätning.
    Skapa konto
BirgitS
Okej, trodde inte det var så smala hyllor.

Jag har svårt att föreställa mig hur pass lätt/svårt det blir att komma åt att mäta inne i det utrymmet.

Det funkar om du tar ett flexibelt rör från don till skåpssida, snett över skåpet så det mynnar ut invid kolfilterfläktens utblås. Ha sedan bara ett skåp överst, man kan då demontera flexibla röret för att rensa. Du behöver en bra stos på det ursprungliga vent hålet och en Drasuten-muff-muff, och sedan ett don på andra sidan. För att undvika problem med kondens i utrymmet ovan kolfilterfläkten, som sedan kan rinna ned på väggen och in bakom skåpen, fundera på ett flexibelt rör även här som riktas framåt

@camelspin Menar du att dra röret typ såhär? Vad är skillnaden mot samma lösning fast dra röret mot framsidan, precis över luckan?
Bra tips om kolfilterfläten f.ö., tog med det också i skissen, blir nåt sånt!

Jag tror att jag får ringa nån OVK-firma och se om de har lust att bolla lite idéer utan att skicka en faktura 😁

• Skiss av ventilationslösning med rördragning ovanför köksskåp, visar placering av kolfilterfläkt och rörets riktning genom väggen.
    Skapa konto
Du har rätt, det bli ringen skillnad. Jag har haft det så här och det gick bra, i många år. Tror alla lgh var ombyggda så här och det sotades och klagades inte. Du behöver en stos med nippel och gummitätningar överhålet och en drasut med muff. Då blir det hyffsat tätt, men ändå demonterbart.

Lycka till

BirgitS
Pontus_R Pontus_R skrev:
@camelspin Menar du att dra röret typ såhär? Vad är skillnaden mot samma lösning fast dra röret mot framsidan, precis över luckan?
Bra tips om kolfilterfläten f.ö., tog med det också i skissen, blir nåt sånt!

Jag tror att jag får ringa nån OVK-firma och se om de har lust att bolla lite idéer utan att skicka en faktura 😁
Om det ska fungera bör det väl vara det ventilationsdon som du har nu som du flyttar till täcksidan och sen låter du kylskåpets ventilationsluft gå ut genom ett galler framtill. Det måste ju gå att både mäta och reglera just det luftflöde som åker ut genom ventilationsröret. Alltså de två luftflödena måste separeras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.