Håller på att montera kök i lägenhet och kom på att frånluftsventilationen i väggen kommer döljas av stommen, men det kommer ändå sitta ett ventilationsgaller längst upp pga kylskåpet som står under.
Hela köket kommer också vara 70 cm djupt, så det kommer finnas en luftspalt bakom, samt även på sidan, så luft borde kunna flöda in via gallret in till frånluftsventilen i väggen.
Har försökt ta bilder från min 3D-skiss så att man ska förstå placeringen.
Vad tror ni, räcker detta för att inte påverka ventilationen i lägenheten, eller måste jag tänka om?
Hela köket kommer också vara 70 cm djupt, så det kommer finnas en luftspalt bakom, samt även på sidan, så luft borde kunna flöda in via gallret in till frånluftsventilen i väggen.
Har försökt ta bilder från min 3D-skiss så att man ska förstå placeringen.
Vad tror ni, räcker detta för att inte påverka ventilationen i lägenheten, eller måste jag tänka om?
Gränsfall. Vid OVK måste frånluftskanalen gå att besiktiga och kanske t o m sätta en klumpigt flödesmätesinstrument på. Kan du med lätthet plocka ut kylen/köksskåpen inför dessa tillfällen så att frånluftsventilen är helt exponerad? Man måste också kunna rengöra frånluftsdonen några gånger per år, alltså utan svårighet komma åt det.
Tack för svar Claes, lärde mig något nytt!
Vad tror du om en sån här lösning då? Skippa översta skåpets stomme helt och bara använda dörren. Och bygger nån egenskickrat golv+halvvägg så jag kan använda utrymmet som förvaring fortfarande. Men luftflödet blir mycket tydligare och ett sånt mätinstrument borde få plats om man bara öppnar dörren (fick googla hur sånna ser ut)
Vad tror du om en sån här lösning då? Skippa översta skåpets stomme helt och bara använda dörren. Och bygger nån egenskickrat golv+halvvägg så jag kan använda utrymmet som förvaring fortfarande. Men luftflödet blir mycket tydligare och ett sånt mätinstrument borde få plats om man bara öppnar dörren (fick googla hur sånna ser ut)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om man lämnar exakt vad som kan gå igenom en OVK så är syftet med frånluften i köket att transportera bort vattenångan, som blir t.ex. när man kokar pasta, och det os som kolfilterfläkten missar. Med ovanstående förslag så verkar det osannolikt att vattenångan kommer att sugas ut i första taget utan jag tycker det verkar vara stor risk för att varm och fuktig luft samlas vid taket medan det är den kallare luft, som just kommit in i köket och som finns vid golvet, som sugs in bakom kylen och sugs ut. Alltså ett luftflöde som inte är optimalt.
Vanligast är väl att man förlänger frånluftskanalen så att dess don sitter i takanslutningen eller i skåpets sida. I det här fallet t.ex. högst upp på täcksidan som är på vänstra sidan av kylen.
Vanligast är väl att man förlänger frånluftskanalen så att dess don sitter i takanslutningen eller i skåpets sida. I det här fallet t.ex. högst upp på täcksidan som är på vänstra sidan av kylen.
Okej tack bra input!
Försöker väl komma enkelt undan men man får väl ta sig i kragen och göra något ordentligt.
Säg att jag gör som senaste bilden, dvs skippar övre skåpet, och sen sätter på ett flexibelt rör som dras från väggen till ventilationsgallret på framsidan, med en övergång rund>rektangulär, som täcker ungefär halva gallret. Då får fortfarande kyl+mikro lite ventilation i platsen som blir över i gallret.
Vad tror ni om det?
Typ dessa: (inte kollat exakta mått, bara några exempel)
https://www.bygghemma.se/p-1327930
och
https://www.ikea.com/se/sv/p/nyttig-tub-125-flexibelt-roer-till-flaekt-60089985/
Försöker väl komma enkelt undan men man får väl ta sig i kragen och göra något ordentligt.
Säg att jag gör som senaste bilden, dvs skippar övre skåpet, och sen sätter på ett flexibelt rör som dras från väggen till ventilationsgallret på framsidan, med en övergång rund>rektangulär, som täcker ungefär halva gallret. Då får fortfarande kyl+mikro lite ventilation i platsen som blir över i gallret.
Vad tror ni om det?
Typ dessa: (inte kollat exakta mått, bara några exempel)
https://www.bygghemma.se/p-1327930
och
https://www.ikea.com/se/sv/p/nyttig-tub-125-flexibelt-roer-till-flaekt-60089985/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag tror det enklaste är att du tar bort donet, förlänger det befintliga röret med ett nytt spirorör (inte flexibelt utan hårt) tvärs över kylskåpet tills du kommer till täcksidan på andra sidan kylskåpet och där gör du ett hål i täcksidan och sätter fast donet på röret. Då behöver du ingen renslucka eftersom röret är rakt och du slipper flexibla rör som sänker flödet och fortare blir smutsiga. Du lär behöva något som skarvar ihop gamla och nya röret.
Jag ritade lite i din första bild för att förtydliga:
Ser du de lila strecken från nuvarande frånluft och rakt till höger?
De markerar ett nytt rör.
Jag ritade lite i din första bild för att förtydliga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du de lila strecken från nuvarande frånluft och rakt till höger?
De markerar ett nytt rör.
Låter som en bra idé som säkert kommer ge bra luftflöde, men OVK får nog svårt att komma åt med sina mätinstrument då det bara är 11,4 cm utrymme vid de hyllorna jag tänkt bygga där.
Men då kanske man kan montera av röret och mäta från väggen vid OVK-tillfället?
Men då kanske man kan montera av röret och mäta från väggen vid OVK-tillfället?
Risken är ju att OVK-firmans folk kommer med en sån här:
https://ventilation.se/sv/products/...NFFwHSZEcw5sI8OSBiir4EHCoM7kSNgkaAk07EALw_wcB
https://ventilation.se/sv/products/...NFFwHSZEcw5sI8OSBiir4EHCoM7kSNgkaAk07EALw_wcB
Det funkar om du tar ett flexibelt rör från don till skåpssida, snett över skåpet så det mynnar ut invid kolfilterfläktens utblås. Ha sedan bara ett skåp överst, man kan då demontera flexibla röret för att rensa. Du behöver en bra stos på det ursprungliga vent hålet och en Drasuten-muff-muff, och sedan ett don på andra sidan. För att undvika problem med kondens i utrymmet ovan kolfilterfläkten, som sedan kan rinna ned på väggen och in bakom skåpen, fundera på ett flexibelt rör även här som riktas framåt
@camelspin Menar du att dra röret typ såhär? Vad är skillnaden mot samma lösning fast dra röret mot framsidan, precis över luckan?
Bra tips om kolfilterfläten f.ö., tog med det också i skissen, blir nåt sånt!
Jag tror att jag får ringa nån OVK-firma och se om de har lust att bolla lite idéer utan att skicka en faktura 😁
Bra tips om kolfilterfläten f.ö., tog med det också i skissen, blir nåt sånt!
Jag tror att jag får ringa nån OVK-firma och se om de har lust att bolla lite idéer utan att skicka en faktura 😁
Du har rätt, det bli ringen skillnad. Jag har haft det så här och det gick bra, i många år. Tror alla lgh var ombyggda så här och det sotades och klagades inte. Du behöver en stos med nippel och gummitätningar överhålet och en drasut med muff. Då blir det hyffsat tätt, men ändå demonterbart.
Lycka till
Lycka till
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om det ska fungera bör det väl vara det ventilationsdon som du har nu som du flyttar till täcksidan och sen låter du kylskåpets ventilationsluft gå ut genom ett galler framtill. Det måste ju gå att både mäta och reglera just det luftflöde som åker ut genom ventilationsröret. Alltså de två luftflödena måste separeras.Pontus_R skrev:
@camelspin Menar du att dra röret typ såhär? Vad är skillnaden mot samma lösning fast dra röret mot framsidan, precis över luckan?
Bra tips om kolfilterfläten f.ö., tog med det också i skissen, blir nåt sånt!
Jag tror att jag får ringa nån OVK-firma och se om de har lust att bolla lite idéer utan att skicka en faktura 😁








