Jag har ett oisolerat rör på vinden som är avluftning för toaletten. Under vinterhalvåret så bildas det kondens som sen droppar ner på ett ställe. Har ett skydd där så det inte droppar ner i isoleringen. Men är sugen på att åtgärda problemet så att man slipper hålla koll på att det inte rinner över.
Så till frågan, om man isolerar röret försvinner då problemet att det blir kondens? Vad ska man isolera med och hur tjockt behöver det vara?
Tack för hjälpen!
Mvh Rikard
Så till frågan, om man isolerar röret försvinner då problemet att det blir kondens? Vad ska man isolera med och hur tjockt behöver det vara?
Tack för hjälpen!
Mvh Rikard
Går ventilationen kontinuerligt? 30 mm är tillräckligt i såna fall.R Rikard_Sa skrev:Jag har ett oisolerat rör på vinden som är avluftning för toaletten. Under vinterhalvåret så bildas det kondens som sen droppar ner på ett ställe. Har ett skydd där så det inte droppar ner i isoleringen. Men är sugen på att åtgärda problemet så att man slipper hålla koll på att det inte rinner över.
Tack för hjälpen!
Mvh Rikard
Vet inte exakt men förra ägaren hade lagt ett uppsamlingskärl under röret på ett ställe och jag har då tänkt att det är kondens på utsidan av röret då det är kallt på vinden och varm luft i röret. Bara sett att det är vatten där under vintern men det kanske är så att det dunstar under sommaren så därför har jag inte tänkt tanken att det kanske läcker in uppifrån.
Kan ju var att det kommer in regnvatten via röret som sen läcker ut (eller kondens).
Men jag hade försökt hitta om det kommer från någon skarv (alltså från insida rör) eller om takgenomföringen läcker så det rinner på utsidan och sen droppar där röret viker av.
Men jag hade försökt hitta om det kommer från någon skarv (alltså från insida rör) eller om takgenomföringen läcker så det rinner på utsidan och sen droppar där röret viker av.
Klicka här för att svara