Jag har ett oisolerat rör på vinden som är avluftning för toaletten. Under vinterhalvåret så bildas det kondens som sen droppar ner på ett ställe. Har ett skydd där så det inte droppar ner i isoleringen. Men är sugen på att åtgärda problemet så att man slipper hålla koll på att det inte rinner över.

Så till frågan, om man isolerar röret försvinner då problemet att det blir kondens? Vad ska man isolera med och hur tjockt behöver det vara?

Tack för hjälpen!
Mvh Rikard

R Rikard_Sa skrev:
Jag har ett oisolerat rör på vinden som är avluftning för toaletten. Under vinterhalvåret så bildas det kondens som sen droppar ner på ett ställe. Har ett skydd där så det inte droppar ner i isoleringen. Men är sugen på att åtgärda problemet så att man slipper hålla koll på att det inte rinner över.

Så till frågan, om man isolerar röret försvinner då problemet att det blir kondens? Vad ska man isolera med och hur tjockt behöver det vara?

Tack för hjälpen!
Mvh Rikard
Går ventilationen kontinuerligt? 30 mm är tillräckligt i såna fall.

Ventilationen är inte kopplad till det röret utan det är bara självdrag eller hur det nu fungerar med ett rör som går till avloppet.

R Rikard_Sa skrev:
Ventilationen är inte kopplad till det röret utan det är bara självdrag eller hur det nu fungerar med ett rör som går till avloppet.
Okej, avluftning för avloppet. Jag läste lite fel. Avslutas den på vinden eller går den upp ovan yttertak?

Den går upp genom taket.

Rinner det vatten på utsidan av röret? Låter som läckage i takanslutningen eller så är röret inte tätt hela vägen ut.

Vet inte exakt men förra ägaren hade lagt ett uppsamlingskärl under röret på ett ställe och jag har då tänkt att det är kondens på utsidan av röret då det är kallt på vinden och varm luft i röret. Bara sett att det är vatten där under vintern men det kanske är så att det dunstar under sommaren så därför har jag inte tänkt tanken att det kanske läcker in uppifrån.

• Rör genom taket på vinden med uppsamlingskärl under, fäst med snöre; används för att hantera kondens eller eventuellt läckage ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Om det är kallt på vinden och varmt i röret så ska det kondensera på insidan av röret.

• Gilla
Rikards..
  • Laddar…
Hur ser det ut vid skarvarna här? Ser ut att kunna vara otätt.
Plastskarp i träkonstruktion, markerad med röd cirkel för potentiell otäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centano Centano skrev:
Hur ser det ut vid skarvarna här? Ser ut att kunna vara otätt.
[bild]
Får upp och kolla, men vad gör det om det skulle vara otätt då det bara är luft i röret? Är det att kondens droppar ut där ifrån?

Kan ju var att det kommer in regnvatten via röret som sen läcker ut (eller kondens).
Men jag hade försökt hitta om det kommer från någon skarv (alltså från insida rör) eller om takgenomföringen läcker så det rinner på utsidan och sen droppar där röret viker av.

Tack för alla svar, nu ska jag försöka kolla på alla saker ni påpekat och se om jag hittar någon tydlig orsak

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.