1 237 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Värme/ventilation källare
Hej,
Jag har ett hus från -62 med källare.
Jag har radiatorer i källaren från indragen fjärrvärme men oisolerad platta och källarväggar.
Men om vi ska kunna nyttja det som sovrum/allrum så behöver vi se över ventilationen för att få bort källarlukt och fukt mm.
Min fundering är vad som är den bästa lösningen för detta?
1. Montera mini-ventilation
2. Montera tilllufts och frånluftdon, typ paxfläktar i dom redan befintliga öppningarna/ventilerna?
3. Lägga till en värmekälla, typ värmepump och några frånluftsdon vid befintliga ventiler.
Någon som har erfarenhet eller goda råd kring detta?
Med vänlig hälsning, Oliver
Jag har ett hus från -62 med källare.
Jag har radiatorer i källaren från indragen fjärrvärme men oisolerad platta och källarväggar.
Men om vi ska kunna nyttja det som sovrum/allrum så behöver vi se över ventilationen för att få bort källarlukt och fukt mm.
Min fundering är vad som är den bästa lösningen för detta?
1. Montera mini-ventilation
2. Montera tilllufts och frånluftdon, typ paxfläktar i dom redan befintliga öppningarna/ventilerna?
3. Lägga till en värmekälla, typ värmepump och några frånluftsdon vid befintliga ventiler.
Någon som har erfarenhet eller goda råd kring detta?
Med vänlig hälsning, Oliver
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Vad är det för typ av ventilation i resten av huset?
Vad håller ni för temperatur i källaren idag?
Vad är det för luftfuktighet idag?
Tilluft i somrum, gillestuga, vardagsrum, etc.
Frånluft i kök, badrum, tvättstuga, förråd, klädkammare, etc.
Vi installerade FTX-system som täcker hela huset (källare+markplan, 100+100), all "källarlukt" försvann.
Markplan: 5 tilluft, 2 frånluft
Källare: 6 frånluft, 3 tilluft
Vi installerade FTX-system som täcker hela huset (källare+markplan, 100+100), all "källarlukt" försvann.
Hej,
Det är självdrag i huset från fönster och frånluft via köksfläkt och paxfläkt i badrum.
Har funderat på ftx men det är en ganska stor investering.
Vet tyvärr inte vad fukthalten är i källaren men i dagsläget har vi en avfuktare där nere.
Det är självdrag i huset från fönster och frånluft via köksfläkt och paxfläkt i badrum.
Har funderat på ftx men det är en ganska stor investering.
Vet tyvärr inte vad fukthalten är i källaren men i dagsläget har vi en avfuktare där nere.
Hej, hur löste ni rördragningen till källaren? Utanpåliggande rör?Demmpa skrev:
Vad är det för typ av ventilation i resten av huset?
Vid installation så tog jag ut en 60 cm djup garderob i badrummet men nischen den stod i var drygt 70 cm djup.
När vi senare byggde om badrummet så byggde vi även om garderoberna utanför och då flyttade & fällde jag in rören i garderobsväggen.
När vi senare byggde om badrummet så byggde vi även om garderoberna utanför och då flyttade & fällde jag in rören i garderobsväggen.
Kan du ladda upp en bil på din lösning. Blev väldigt nyfiken hur det ser ut i realiteten 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden