Vi har ett hus från 1923 håller på att byta det gamla 70-talsköket och hade först planer på att placera häll och fläkt på den nuvarande platsen. Men efter lite funderingar kom vi på att det skulle vara bättre att ha häll och köksfläkt vid murstocken, jag upptäckte att igenmurat hål som troligen har varit ventilation för en spis för länge sen (inläggningar i golvplankorna tyder också på att det funnits en spisplats nedanför).
Finns det nåt som hindrar att jag hugger upp hålet och använder det för köksfläkt?
Hålet är 25 cm högt och 20 cm brett, på bilden är det tapetrester på vänstra sidan.
Finns det nåt som hindrar att jag hugger upp hålet och använder det för köksfläkt?
Hålet är 25 cm högt och 20 cm brett, på bilden är det tapetrester på vänstra sidan.
Har själv hållit på att vela ett halvår om det där med imkanalens väg till det fria. Kommit fram till att INTE ha den kvar via murstocken utan istället installera en takhuv.
(https://www.byggahus.se/forum/threa...ite-andra-funderingar-vid-ny-dragning.322475/) Varför?
Kort sammanfattning av varför i rangordning.
1. Det läcker lätt matos till andra delar av bostaden. Man vet aldrig med en gammal murstock hur kanalerna går.
2. Kortare och rakare dragning med takhuv. Kan även hålla större kanalarea (ø160). Båda dessa medför bättre sug och lägre ljud.
3. Oklart om man får ha rökkanal i murstocken tillsammans med en imkanal. Inser att det nog är många som har så och att det funkar. Men varför bygga sig TILL ett potentiellt problem (kanske)?
Sen vet jag inte hur det funkar i ditt fall men så har jag funderat.
(https://www.byggahus.se/forum/threa...ite-andra-funderingar-vid-ny-dragning.322475/) Varför?
Kort sammanfattning av varför i rangordning.
1. Det läcker lätt matos till andra delar av bostaden. Man vet aldrig med en gammal murstock hur kanalerna går.
2. Kortare och rakare dragning med takhuv. Kan även hålla större kanalarea (ø160). Båda dessa medför bättre sug och lägre ljud.
3. Oklart om man får ha rökkanal i murstocken tillsammans med en imkanal. Inser att det nog är många som har så och att det funkar. Men varför bygga sig TILL ett potentiellt problem (kanske)?
Sen vet jag inte hur det funkar i ditt fall men så har jag funderat.
Hur är ventilationen löst i övrigt? Hus från 1923 brukar ha självdrag via just murstocken, eller finns det ett modernare system installerat? Kan vara värt att kolla på det samtidigt som man styr upp en ny köksfläkt.A aweste00 skrev:
Det har säkert funnits i murstocken men idag finns det en ventil i varje rum (gamla med fjädrande lucka) men dom är alltid stängda, undantaget en i ett sovrum som är förlängd. Sen finns det på toalett på bottenvåningen och fläkt i badrum på övervåningen.
Har aldrig upplevt dålig luft och det blir ju ingen förändring i.o.m. att vi i nuläget också har köksfläkt.
Har aldrig upplevt dålig luft och det blir ju ingen förändring i.o.m. att vi i nuläget också har köksfläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eller? En modern fläkt har kanske bättre drag? En annan dragning av imkanalen förändrar också förutsättningarna, hur är det löst idag? Är det kolfilter blir det ju otrolig skillnad. Ökat drag kommer ovillkorligen kräva mer tilluft. Eller tvärt om.A aweste00 skrev:
@aweste00 hur löste du anslutningen till slut?
Vi sitter i samma sist här hemma i vårat hus från 1933. Vi har idag en kolfilterfläkt i köket men vill byta till en ventilerad som blåser ut matoset.
Vi har idag spishällen precis framför murstocken och det finns en gammal igensatt anslutning som det troligtvis suttit en gammal vedkamin kopplad på. I dag finns ingen ventilation i murstocken på den pipa vi planerar att ansluta köksfläkten till.
Frågan är om man behöver dra rör hela vägen från kök, 2 våningar upp genom den aktuella pipan i murstocken, eller skall man enbart koppla på slang på en stos in i murstocken och låta luft/os blåsa ut genom den murade pipan?
Vi sitter i samma sist här hemma i vårat hus från 1933. Vi har idag en kolfilterfläkt i köket men vill byta till en ventilerad som blåser ut matoset.
Vi har idag spishällen precis framför murstocken och det finns en gammal igensatt anslutning som det troligtvis suttit en gammal vedkamin kopplad på. I dag finns ingen ventilation i murstocken på den pipa vi planerar att ansluta köksfläkten till.
Frågan är om man behöver dra rör hela vägen från kök, 2 våningar upp genom den aktuella pipan i murstocken, eller skall man enbart koppla på slang på en stos in i murstocken och låta luft/os blåsa ut genom den murade pipan?
Jag slog upp det gamla hålet och skruvade/limmade på en stos, inget rör i kanalen. Jag kollade runt lite vad det gällde rör och många tyckte/visste/trodde inte att det behövdes medans andra tyckte det var bäst.R roggabear skrev:@aweste00 hur löste du anslutningen till slut?
Tips: om du är osäker på om kanalen verkligen mynnar ut uppe i skorstenen så tänd en cigarettändare eller stearinljus och håll intill hålet, lågan kommer förmodligen att fladdra av draget om det är öppet. TROR att det är bra om du inte har fönster eller ventiler öppna på eventuell övervåning och om du gör det vid någorlunda högtryck, jag tror att det är bättre drag då.
OK, låter vettig, tack för tipset. Jag har redan gått ner med en kamera uppifrån taket ner i kanalen och konstaterat att det är öppet i kanalen hela vägen ned till anslutningspunkten så det ska vara lugnt.A aweste00 skrev:Jag slog upp det gamla hålet och skruvade/limmade på en stos, inget rör i kanalen. Jag kollade runt lite vad det gällde rör och många tyckte/visste/trodde inte att det behövdes medans andra tyckte det var bäst.
Tips: om du är osäker på om kanalen verkligen mynnar ut uppe i skorstenen så tänd en cigarettändare eller stearinljus och håll intill hålet, lågan kommer förmodligen att fladdra av draget om det är öppet. TROR att det är bra om du inte har fönster eller ventiler öppna på eventuell övervåning och om du gör det vid någorlunda högtryck, jag tror att det är bättre drag då.
Funderar på om man kanske ändå skall dra ett Spirorör (varmförzinkad stålplåt) diam. 160 hela vägen i skorstenskanalen och ansluta med böj mot stosen som slangen från fläktkåpan ansluter emot.
Finns det ngn nackdel att dra rör hela vägen i skorstenen? Tänker att det bör underlätta rengöring av den med tiden feta beläggningen som man kan föreställa sig bildas i kanalen.
Redigerat:
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Roggabear, drog du ett rör hela vägen i skorstenskanalen?
"Funderar på om man kanske ändå skall dra ett Spirorör (varmförzinkad stålplåt) diam. 160 hela vägen i skorstenskanalen.."
"Funderar på om man kanske ändå skall dra ett Spirorör (varmförzinkad stålplåt) diam. 160 hela vägen i skorstenskanalen.."
Vad säger sotaren om att man börjar använda en gammal kanal? Måste man sedan sota med visst intervall ? Är ju inget man fixar själv orecisD Davidofsweden skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden