Hej!
Undrar lite om de här med ventiler i källaren, när dem ska vara öppna och inte. Dem flesta säger att man ska stänga dem vintertid för att inte kyla ner hela huset, och sedan absolut inte glömma att öppna dem på sommaren. Är de riktigt?
Sommartid tänkte jag ha en avfuktare i gillestugan, kan jag lugnt stänga ventilerna i källaren då? Eller försämras ventilation? Större problem med fukt?

Har du ett självdrags hus måste du släppa in luft någonstans även vintertid, har du däremot mekanisk ventilation är det inte lika känsligt för då finns det oftast läckage vid ventilerna och vid fönster osv osv.

Du kan stänga till eller minska öppningen på tilluften även med självdrag om du har fråluftsventiler som går upp på taket eller via murstock. Det är på vintern när du kör värme inomhus och det är kallt ute som det blir mest drag i självdragshus och du behöver då i regel minska tilluften. Testa genom att stänga tilluftventilen och sedan sätta ett papper framöver frånluftsventil så ser du om det suger..
Att stänga ventilation i ett utrymme man ska vara och köra med avfuktning känns för mig lite tokigt, visst minskar luftfuktigheten men du behöver också ventilation för frisk luft. Börja med att kolla vad du har för luftfuktighet. Och i en källare som inte är uppvärmd sommartid blir det svalare utan att det för den delen hamnar på olämpligt hög luftfuktighet. Vi har följande värden i vår källare med självdrag och ingen värme under sommartid, med risk för ev. felvisning av enkel hygrometer, 35-45% REL vinter och runt 55-60% REL sommar.

okej tack för svaren, tänkte mest på att om jag skulle avfuktare i källaren på sommaren och ha ventilerna öppna så kanske jag avfuktar hela världen utanför.. men kan behöver ju inte ha öppe dem så mycket, låter ju vettigt att jag inte kan stänga dem helt då blir de ju ingen luftförnyelse alls inomhus..

Sätt en fuktstyrd paxfläkt med kallrasskydd i tvättstugan istället för Elslukande avfuktare....om du inte har x-trema fuktproblem. förståss..

igentligen skulle man ha ventilerna öppna på vintern och stängda på sommaren...Men det blir ju så kallt ikällaren så bättre att dra igen med liten glipa...(Angående fukt)

Mvh

okej, nej några fuktproblem tror jag inte att jag har ens, vart bara rekommenderad att ha en när de inte finns någon värme påslagen i källaren sommartid, vill bara vara på den säkra sidan =)
i tvättstugan finns de både paxfläkt och avfuktare.. men ute i gillestugan finns de inget..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.