Hej, har ett gammalt tvåplanshus med källare med vattenburen elvärme och självdragsventilation genom skorstensstocken som inte är så självdragig längre. Har tänkt lösa det så här:
Från frånluftsventilerna (som finns på alla tre planen i tvättstuga, badrum, kök) drar jag spirorör till pannrummet. En fläkt får stå för suget och frånluften släpps ut i ventil genom källarväggen. Mellan fläkten och Ventilen monterar jag dock en Heru värmeväxlare (eller liknande). Tillluften till denna tas genom en annan ventil i källarväggen, därefter leds tilluften vidare till ett par utsläpp - ett i källaren och ett i entreplanet. Jag styr fläkten för tilluften så att tilluftsgenomflödet bara blir kanske 75% av frånluftsflödet. Därigenom kommer jag fortfarande att ha ett litet undertryck i huset, och det kommer då fortfarande att komma in lite grann genom tilluftsventilerna som sitter över alla fönster i entreplanet och övervåningen.
På detta sätt känns det som att jag kan undvika att spruta ut så mycket dyr varmluft i atmosfären. Har sen tänkt att skifta till bergvärme inom ett par år.
Kan detta funka? Tacksam för tankar.