Hej! Jag studerar på Bygg&Fastighetsekonomprogram. Vi har fått i uppgift att analysera ett problem som kan kopplas till en fastighetsförvaltares eller fastighetsägares roll, och vad man gör åt problemet.

Jag tänkte inrikta mig på ventilation då jag hört att det är ett vanligt problemområde. Jag tänkte höra om någon här kanske har några tips eller erfarenheter om vart jag bör vända mig, vanliga problem och liknande. Allt är av intresse.

Hej...
Ja, ett bra ställe att fråga om fel på ventilationsanläggningar är väl att höra med de som utför OVK. Dessa bör ju ha sett en hel del fel.
En fastighetsägare har aldrig några fel på en anläggning...det är de som hyr som har fel... ;)

Absolut vanligaste felet är dåligt underhåll.
Sen brukar det vara snålt dimentionerade kanaler/fläktar så att man måste köra fläktarna så hårt att det blir ljudproblem.

OVK besiktningsmän och konsulter är en bra start. arbetsmiljöverket och miljö och hälsa på kommunen kan ochså komma med synpunkter.

Största problemen med ventilationsanläggningar är bristande underhåll samt ändrad verksamhet i lokalerna, det är mycket vanligt att ventilationsanläggningar är byggda för en typ av verksamhet sedan byggs lokalerna om och verksamheten har förändrats under tiden och men den ursprungliga ventilationen vinns kvar och den räcker inte till nya verksamheten.

/Patrik

Vid OVK varierar felen beroende på vilken typ av system man har.
Här kommer några av dom vanligaste enl min erfarenhet.

Självdrag:
Dålig eller ingen ersättningsluft/uteluft-tillförsel.
Fel typ av ventiler.
Fläktar installerade i EJ separata kanaler och ej provtryckta kanaler.
Smuts

Mekanisk frånluft:
Låga luftflöden, felinställda don
Smuts
Dålig eller ingen ersättningsluft/uteluft-tillförsel
Spisfläkt kanalansluten i system med central frånluftsfläkt
Fel ansluten kolfilterfläkt/frånluftsventil

FTX:
Låga luftflöden, felinställda don
Smutsiga filter
Smuts

Redigerat:
Tack så mycket för alla svar, intressant läsning och bra tips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.