Jag har kvar att isolera den bit av från och tillluftskanal som ansluter till aggregatet ca 1,5-2m innan rören försvinner ned i vindsisoleringen. Huset finns i Norrbotten aggretatet står på kallvinden.

Jag har just isolerat uteluftskanalen med "aluCoat" - stenull med aluminium på rulle och tejpat med alutejp. jag använde bara 3cm isolering - tänkte att det mest är för kondensisolering så det borde räcka.

På till/från luft sidan tänkte jag ha 95mm isolering - såg i något inlägg att det kunde vara lagom.

Frågan är nu om det praktiskt funkar att använda stenull i skivor och linda runt med ståltråd eller liknande och sedan kanske vira papp runt.
Eller om det är svårt att jobba med så det är bättre att ha isolering på rulle.
Annat tips för detta arbete?

rören är 200mm
från aggregatet på frånluftsidan sitter: FLK250 (fyrkantig låda med grovfilter)- ljuddämpare Aku-miljö 200mm i diam och ca 1,2m lång böjd som ett S och anslutet till spiro.
Tilluftssidan sitter elvärmare - ljuddämpare AKU-miljö 200mm i diam och ca 1,2m lång böjd som ett S och anslutet till spiro.

lock till elvärmarens och till FLK250 måste vara åtkomliga.

Hej

ingen kommentar på frågan om det går att använda stenull i skivor 95mm och linda runt med ståltråd eller liknande och sedan kanske vira papp runt.

Eller om det är svårt att jobba med så det är bättre att ha isolering på rulle.
Annat tips för detta arbete?

(Jag har redan en packe 95mm stenull skiva 95 mm - kanske kan få byta till byggmatta - men det finns inte hemma i stenull.)

Kör med det du har ...det funkar men lite bökigare kanske....Hade själv stenullsskivor som jag använt som isolering på spiron ....Man tager vad man haver..

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.