Hej, är det någon som vet hur man räknar återvinningsgraden på ftx aggregaten.
Vad innebär det t ex att en växlare har, som nedan ex, 90% verkningsgrad.
Är detta årsvärdet? Kan årsvärdet vara lägre?
Är det möjligt att man får lägre energikostnader med komb fjärrvärme/frånluftspump än med fjärrvärme/ftx?
Detta undrar jag eftersom vi har bestämt oss för att ha sistnämnda kombination, men det har visat sig att vid energiberäkningen (som husföretaget gjort) att man uppnår bättre resultat med förstnämnda alternativet. D v s lägre energiåtgång. Jag har alltid trott och vad jag vet läst att alternativet fjärrvärme/ftx ska vara bättre ur alla aspekter, även att man ska kunna nå lägre siffror när det gäller energibesparingen. Vilket gäller?

EX:
Renovent M300-V-R-BP
• 83 l/sek.
• Effektiv motströmsväxlare med 90% verkningsgrad.

Verkningsgraden brukar ibland kallas för temperaturverkningsgrad och det säger lite mer vad det handlar om. Nej, det är inte årsvärde. Årsvärde brukar vara mindre, t.ex. beroende på avfrostning (vilket i och för sig vissa klarar sig utan). Om den totala kostnaden vet jag inte så mycket, men kan gissa mig till att det beror på många faktorer. t.ex. frånluftpumpen skulle i detta fall användas till varmvatten (tror jag), då beror det ju på hur mycket varmvatten som går åt. kostnaden för fjärrvärme och el ändras ju med tiden och de två följer inte varandra.

Sedan får man inte glömma bort att de flesta husleverantörer vill bygga med frånluftpump för det är billigast för dom. Det finns t.o.m. de som inte ens konstruerar husen så att det går att installera FTX, det är ju jobbigt då måste dom tänka och ha god kunskap.

Sedan får man räkna in saker som inte kostar i direkta pengar. Ventilationen blir lite olika. Stor vattentank, som ändå kanske tar slut på varmvatten när två eftervarandra duschar.

//Michael

Mich skrev:
De har ett beräkningsprogram online (Val av Temovexaggregat). Där kan man se verkningsgrad och strömförbrukning, vid vald belastning.
Det finns många siffror i deras beräkning, även årsdata.
http://www.rec-indovent.se Välj "Val av Temovexaggregat"

Kravet är att man ska byta ut luften i huset varannan timme.
Med FTX så får du tillbaka 90% av energin med tilluften.

Med frånluftpumpen/frånluftfläkt så måste man ta in kall luft via exempelvis spaltventiler i fönster, det kan innebära kalldrag.

Nackdel med FTX är att man inte vill ta tillbaka energin på sommaren, då måste man aktivera sommardrift (Sommarpaket/stoppa rotorn/by-pass)

När det är mycket varmt ute så kan det var en god ide att köra luften via FTXen, för att kyla ner den. Annars så kommer det ju in t.ex. 30 gradig varmluft.

Ett FTX minskar den erforderliga toppeffekten som tex en villa behöver med 1,5 till2,5 kw när det är rejält kallt ute vilket inte man kan säga om FLVP där den inkommande luften håller samma temp som ute. Däremot producerar den varmvatten även på sommaren då FTX inte återvinner nånting alls( om man inte låter den vara med och kyla luften som mich skrev)

Tack för alla svaren.
Jag är lite bekymrad iom att vi kanske inte kommer att klara av de nya energikraven på 110 kwh/km2 med ftx systemet trots relativt bra isolering, 250 mm i väggar, 500mm i tak, 280 under plattan och fönster på 1,3 i u-värde. Försökte räkna ut med hjälp av energimyndighetens räkneprogram men kom i långt, tyckte det var komplicerat. Nu väntar vi på svar från en aukt vvs som ska räkna på det hela för att se om de kommer fram till samma resultat som hustillv. Men har fortfarande lite svårt att svälja allt detta med att ftx/fjv inte skulle klara av de nya energikraven. Allternativet är väl att välja fönster med 0,9 i u-värde, om det nu kommer att hälpa så mycket eller helt enkelt skippa ftx och köra på frånluftspumpen, vilket jag egentligen inte vill.

Jag får inte riktigt ihop det där du skriver om energikravet. Med FTX går det åt mindre energi att värma. Om du har en frånluftpump (eller inte) för varmvattnet, påverkar ju inte uppvärmningen.

Sedan bör man ju inte kolla på energibehovet in till huset. För det är väl det som avses, för det är väl inte efter eventuell värmepump som avses. Det är ju skillnad på kWh och kWh. OJ, nu kom jag på en sak. Det är detta som det stog om i tidningarna och de var rädda att det skulle innebära sämre miljö alternativ började användas i husen. Blink, gick upp ett ljus i huvudet. Blev reglerna så olidligt dumma?

Jag vet inte Mich, enligt hustillverkaren klarar man "galant" kraven med frånluftspumpen men med ftx ligger man precis på gränsen. Det i sin tur får mig att tänka på alla artiklar och rekommendationer vi fått från bl a kommunen om att satsa på ftx/fjv. Jag får helt enkelt inte ihop ekvationen. Jag menar måste det vara ett passivhus för att man ska klara kraven om man vill ha ftx/fjv. Det är mycket möjligt att vår hustillverkare har räknat fel också, det återstår att se.

F
Diko skrev:
Tack för alla svaren.
Jag är lite bekymrad iom att vi kanske inte kommer att klara av de nya energikraven på 110 kwh/km2 med ftx systemet trots relativt bra isolering, 250 mm i väggar, 500mm i tak, 280 under plattan och fönster på 1,3 i u-värde. Försökte räkna ut med hjälp av energimyndighetens räkneprogram men kom i långt, tyckte det var komplicerat. Nu väntar vi på svar från en aukt vvs som ska räkna på det hela för att se om de kommer fram till samma resultat som hustillv. Men har fortfarande lite svårt att svälja allt detta med att ftx/fjv inte skulle klara av de nya energikraven. Allternativet är väl att välja fönster med 0,9 i u-värde, om det nu kommer att hälpa så mycket eller helt enkelt skippa ftx och köra på frånluftspumpen, vilket jag egentligen inte vill.
Låter helt tokigt att du inte skulle klara 110kwh/m2 med så mycket isolering. Jag fick beräkningar på ett hus liknande det vi bygger med Nibe 360 frånluftspump och liknande isolering so m ni har (lite mindre i väggarna och lite mer under plattan) fick siffror på under 70kwh/m2. Vi valde bergvärme och FTX och räknar def. inte med sämre siffror.....

1. FTX kräver skötsel och filterbyten, vilket inte alla klarar i längden med de hälsorisker som finns. Obs! detta oberoende av FTX-system då det även är beläggningarna i tilluftskanalerna som på sikt kan ställa till problem. Se tråden "FTX..vad skall vi tänka på"
2. Betr. FTX contra Frånluftsvärmepump så finns det en forskningsstudie som räknat på detta. Resultat: I Norrland (norra Norrland) är det ekonomi i FTX och i övriga landet frånluftsvärmepump.
En frånluftsvärmepump kan minska Ditt behov av fjärrvärmen varför en annan beräkning bör ske än bara för rumsuppvärmning.

En del forskare menar att vattenradiatorer, rumsstyrning, frånluftsvärmepump är det optimala. Sedan strider man om hur tilluften skall ordnas.
Jag skall ordna det med termostatstyrda ytterväggsventiler som anpassar tilluften efter temperaturen och styra övriga värden (på något sätt som jag inte vet hur ännu, men lösningar finns). Med ytterluft vet jag vad jag får in i huset och kan komplettera med pollenfilter etc.. Vad som kan utvecklas i kanalerna vet jag inte förrän någon i huset börjar visa symptom - och då kan det vara för sent - plus mycket dyrt!!
Själv är jag, efter att ha läst om de sista 50-årens explosionsartade utveckling av allergier och astma (massor rapporter) parallellt med utvecklingen av tilluft och värmeväxlarsystem, mycket tveksam till tilluft från ventilationskanaler. (För 50 år sedan var det ovanligt med allergier och astma i Sverige)

FSN:
Låter helt tokigt att du inte skulle klara 110kwh/m2 med så mycket isolering. Jag fick beräkningar på ett hus liknande det vi bygger med Nibe 360 frånluftspump och liknande isolering so m ni har (lite mindre i väggarna och lite mer under plattan) fick siffror på under 70kwh/m2. Vi valde bergvärme och FTX och räknar def. inte med sämre siffror.....
Ja, men vi klarar detta med frånluftspumpen/fjv, som jag skrev tidigare enligt hustillverkaren, men inte med FTX/FJV!

Med andra ord så räknas varmvattenbehovet in i värdet för kWh/m2. Tar man då hänsyn till hur många som bor i huset?

scenic46 skrev:
Själv är jag, efter att ha läst om de sista 50-årens explosionsartade utveckling av allergier och astma (massor rapporter) parallellt med utvecklingen av tilluft och värmeväxlarsystem, mycket tveksam till tilluft från ventilationskanaler. (För 50 år sedan var det ovanligt med allergier och astma i Sverige)
Det är nog inte tilluft kanaler som ställer till problem. Det är fortfarande inte så vanligt i Svergie, så det har nog inte påverkat någon statistik. Mycket av det hälsovådliga kommer utifrån, då kvittar det om kanalerna är långa eller korta. Det är nog snarare hus 'utan' ventilation som är problemet.

men visst kan det bli problem. För några år sedan så upptäcktes av en slump mögel i ett dagis ventilationssystem. Å så finns ju de som försökt vara 'snilleblixtia' med att förvärma uteluften med långa rör i marken, vilket blivit katastrof.

Oberoende av typ av ventilation så måste det hanteras rätt och underhållas. Gäller även självdragssystem, det kan ju tyckas att systemet inte är något för det finns ju inga apparater eller filter, men även där kan det försämras genom felaktig hantering. t.ex. stänger ventiler eller ändrar något i huset som påverkar.

Nu har vi fått svaren och det visar sig att hustillverkaren hade "lite" fel. Vi hamnar klart under gränsen på 110 kwh/m2 och det ligger på 85 kwh/m2. Lättnadens suck och vi kör vidare på ftx/fjv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.