1 908 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Luftavfuktare i källare
Hej
Har en nyköpt, men gammal, sommarstuga med en fuktig källare. Har kastat ut allt gammalt virke som låg där och införskaffat en luftavfuktare vilket verkar ge resultat.
Min fråga är om man skall täppa igen ventilationen under en period för att få bort all överflödig fukt i källaren? Nu känns det lite som att man tar in ny fukt hela tiden genom ventilationen.
Mvh Carl
Har en nyköpt, men gammal, sommarstuga med en fuktig källare. Har kastat ut allt gammalt virke som låg där och införskaffat en luftavfuktare vilket verkar ge resultat.
Min fråga är om man skall täppa igen ventilationen under en period för att få bort all överflödig fukt i källaren? Nu känns det lite som att man tar in ny fukt hela tiden genom ventilationen.
Mvh Carl
Problemet är att ju mindre fukt det är i luften, desto lägre är ångtrycken, och desto större skillnad är det mellan ångtrycken i marken, vilket leder till att källaren i princip suger in ännu mer fukt, även om du tätar till ventilerna.
Men visst, det avfuktar ju luften och torker ut grunden till en viss gräns, men stänger du av den så fyller det bara på igen. Det rätta är väl egentligen att göra en riktig dränering.
Men visst, det avfuktar ju luften och torker ut grunden till en viss gräns, men stänger du av den så fyller det bara på igen. Det rätta är väl egentligen att göra en riktig dränering.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Avfuktare behövs som regel endast några månader om året när det är kallare i källare/krypgrund än ute. Jag köpte en woods ds 15 (tror jag det heter) och efter att ha haft 70-99% fuktighet sänktes den till 58% konstant och då är den endast i drift en del av tiden. Relativt energisnålt och jag har ändå inte satt igen några ventiler. Teoretiskt är det dock bättre att stänga ventilerna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden