68 439 läst ·
35 svar
68k läst
35 svar
Radon-hur åtgärda och kostnad?
Hej,
Vet att denna tråd är lite gammal men kände att jag måste svara på en sak som skrevs. Du skriver att du vet att radonet kommer från blåbetongen, hur vet du det om du inte mätt med en mätare?
Jag bor i ett hus från 1930-talet, med en utbyggnad från 1975 med blåbetong. Förre ägaren utgick ifrån att radonet kom från blåbetongen. Nu har flera hus på gatan gjort långtidsmätningar av radon och de har också höga halter, trots att de inte är utbyggda med blåbetongkonstruktioner. Så, jag tror att vårt radon kan komma från blåbetongen, marken eller både och. Hoppas att du såg till att ta reda på varifrån det säkert kom innan du gjorde åtgärden. Vi ska snart ta in en konsult som kommer och mäter varifrån vårt radon kommer och som får komma med ett åtgärdsförslag.
/Camilla
Vet att denna tråd är lite gammal men kände att jag måste svara på en sak som skrevs. Du skriver att du vet att radonet kommer från blåbetongen, hur vet du det om du inte mätt med en mätare?
Jag bor i ett hus från 1930-talet, med en utbyggnad från 1975 med blåbetong. Förre ägaren utgick ifrån att radonet kom från blåbetongen. Nu har flera hus på gatan gjort långtidsmätningar av radon och de har också höga halter, trots att de inte är utbyggda med blåbetongkonstruktioner. Så, jag tror att vårt radon kan komma från blåbetongen, marken eller både och. Hoppas att du såg till att ta reda på varifrån det säkert kom innan du gjorde åtgärden. Vi ska snart ta in en konsult som kommer och mäter varifrån vårt radon kommer och som får komma med ett åtgärdsförslag.
/Camilla
tinajade skrev:Till en början så är det precis en långtidsmätning vi gjort och fått svar på 400 Bq/m3. Vi vet att huset är byggt av blåbetong så vi vet vart radonet kommer ifrån. Nu har jag pratat med en del folk som säger att radon skräcken är lite överdriven och att man inte behöver springa iväg och köpa ett dyrt system för 100.000 kr. Oftast räcker det med att sätta in några till ventiler. Ni som haft blåbetong i byggmaterialet hur har ni gått tillväga?
Helt rätt tänkt Camilla!
I de fall man har ett påtagligt radontillskott från byggnadsmaterialet (blåbetong eller vissa andra ovanliga byggnadsmaterial), så har man väldigt ofta även en mer eller mindre andel markradon i det totala.
I de fall man har ett påtagligt radontillskott från byggnadsmaterialet (blåbetong eller vissa andra ovanliga byggnadsmaterial), så har man väldigt ofta även en mer eller mindre andel markradon i det totala.
Camilla Lillan skrev:Hej,
Vet att denna tråd är lite gammal men kände att jag måste svara på en sak som skrevs. Du skriver att du vet att radonet kommer från blåbetongen, hur vet du det om du inte mätt med en mätare?
Jag bor i ett hus från 1930-talet, med en utbyggnad från 1975 med blåbetong. Förre ägaren utgick ifrån att radonet kom från blåbetongen. Nu har flera hus på gatan gjort långtidsmätningar av radon och de har också höga halter, trots att de inte är utbyggda med blåbetongkonstruktioner. Så, jag tror att vårt radon kan komma från blåbetongen, marken eller både och. Hoppas att du såg till att ta reda på varifrån det säkert kom innan du gjorde åtgärden. Vi ska snart ta in en konsult som kommer och mäter varifrån vårt radon kommer och som får komma med ett åtgärdsförslag.
/Camilla
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
hm, om huset är byggt av blåbetong, och radonet inte kommer från marken
så är det nog en FTX som gäller, jag har åtgärdat ett flertal hus,
men 100.000 har inget av dem kostat,
men det kanske varierar över landet,
Här i Dalarna är det lågkonjunktur..
Bosse Vent-Doktorn
så är det nog en FTX som gäller, jag har åtgärdat ett flertal hus,
men 100.000 har inget av dem kostat,
men det kanske varierar över landet,
Här i Dalarna är det lågkonjunktur..
Bosse Vent-Doktorn
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Förutsättningen för åtgärd, är ju att man vet . Varifrån det kommer, det förekommer ju både och så att säga, då får man ju åtgärda både och (mark/material ) och då kommer man ju närmare
de där 100.000 ni pratade om , men det låter i överkant.
De hus jag åtgärdat har inte kostat mer än ca 60-65' med båda åtgärderna.
Fråga vidare, men konjunkturen varierar.
Bosse Vent-Doktorn
de där 100.000 ni pratade om , men det låter i överkant.
De hus jag åtgärdat har inte kostat mer än ca 60-65' med båda åtgärderna.
Fråga vidare, men konjunkturen varierar.
Bosse Vent-Doktorn
Hej,
Ger mig in i diskussionen med en fundering.
Har ett hus med gavlar i blåbetong.
Funderar på att lägga en luftspalt på insidan av dessa gavlar (in mot rummet alltså) och sedan suga luften från denna.
Någon som prövat liknande lösningar!?
/Krång
Ger mig in i diskussionen med en fundering.
Har ett hus med gavlar i blåbetong.
Funderar på att lägga en luftspalt på insidan av dessa gavlar (in mot rummet alltså) och sedan suga luften från denna.
Någon som prövat liknande lösningar!?
/Krång
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden