Hej!

Håller på och renoverar en bodstadsrätt i Sthlm, senast renoverad kring 1985. När jag tog ned den gamla köksfläkten visar det sig att det går en luftkanal från badrummet till köksfläkten (gån in i sidan av köksfläkten). Kan jag bara strunta i den och plugga den? (badrummet är minimalt och man kan istället öppna dörren efter att ha duschat.

Hur tusan ska man göra???

MVH

Fredrik

Nej du kan inte plugga den. I badrum skall det finnas ventilation. Om fönster finns kan man acceptera 10l/s annars är det generllt 15l/s, kan va mindre än 15 med beroende på m2.

Men vid nästa OVK (Obligatorisk ventilations kontroll) så kommer du få en anmärkning på att ingen ventilation finns i badrum, och då kommer du få åtgärda detta.

Gissar att ni har centralfläkt (gemensam fläkt på taket) eftersom kök och badrum är sammankopplade.
Tänk också då på att du inte får ha motor i din nya spisfläkt/kåpa.
Det får bara finnas ett spjäll i kåpan som kan öppnas.Skall ochså va en kåpa som har injusterbart grundflöde.

Sätter du dit en fläkt med motor kommer du få plocka bort den vid nästa OVK.

Hej! Varför gissar du att det är en centralfläkt? I min lägenhet har jag samma dragning mellan badrum och kök men min köksfläkt har BÅDE spjäll och motor. Intresserad att veta då jag planerar att byta köksfläkt.

Hade du haft varsin kanal till badrum och kök så kan det ibland vara så att man har satt in tryckstyrning av centralfläkten. Vilket innebär att när du vrider på din fläkt i köket känner fläkten på taket av en trycksänkning i kanalsystemet och går då upp i varv för att klara av att suga mer än din fläkt blåser.
Men eftersom du säger att du har samma kanal till kök och badrum så kan det aldrig funka, eftersom luften alltid går enklaste vägen, vilket i detta fall vore ut i ditt badrum.

Enkelt att kolla, full flås på din fläkt borde resultera i att luften blåses ut i ditt badrum.

Vad är det för typ av hus du bor i? hyresrätt , bostadsrätt?
Vilken typ av ventilation har du? Ftx, frånluft, självdrag ?

Enklast för dig borde vara att kolla med din styrelse eller fastighetsägare.

Det kan ju vara så att fläkten som sitter där inte är godkänd. Förra ägaren kanske inte hade koll på reglerna?

Bostadsrätt (sekelskifte men med totalrenoverade lägenheter). Alla lägenheterna byggdes/renoverades samtidigt och har därför samma fläktsystem (inklusive min). Ventilationsrören går enligt.

1. Badrum --> Motor i kryddhyllan i kök
2. Fläktkåpa vid spis i kök --> Motor i kryddhyllan i kök
3. Motor i kryddhyllan --> Lägenhetens enda frånluft

(Tilluft (passivt antar jag) i vardagsrum och sovrum).

Med ett spjäll i fläktkåpan styr jag om motorn i kryddhyllan skall suga luft från köket eller badrummet.

Ju mer jag brassar på fläkten (motorn i kryddhyllan) desto mer sug blir det i badrummet (särskilt om jag håller spjället stängt). Detta borde väl tyda på att fastigheten har frånluft?

Du har egen fläkt för bad o kök, det kändaste fabrikatet är Essvent, Systemair säljer motsvarande. Du måste ha kvar denna med kanal till bad!

Stort tack allihopa. Efter en del samtal med folket i huset verkar det som det är alliancelösningar som gäller. Fö har jag samma sort lösning som ovanstående (kryddhyllan osv).

Ha det fint!

Fred

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.