T
Fick idag tillbaks radon mätningsresultaten och det visade sig att värdet låg på 400Bq/m3 vilket ju inte är så bra. Huset är byggt av blåbetong så det var ju inte direkt överraskande resultat.
Nu skall man ju tydligen ta kontakt med företag som kan föreslå åtgärder för detta och jag undrar ifall ngn vet vad detta kostar på ett ungefär?Sen beroende på åtgärder måste man ju ha ngt annat företag som kommer hit och verkställer åtgärden- känns som att detta kommer bli en dyr affär!!

Hej.

Ta kontakt med radonsanerare (kommunen har en lista över certifierade sanerare)
Saneraren tar reda på vilken åtgärd som är lämplig, beroende på om det är markradon eller blåbetong.
Om du sköter biten med bidrag från länsstyrelsen själv, (upp till 15000:- av kostnaden) påbörja inget arbete innan länsstyrelsen godkänt åtgärden som saneraren rekommenderat.

Jag själv tog kontakt med en konsult som ordnar med alla papper och saneringsfirma.
Hade kanske gett mig på det själv, men vi har väldigt höga värden om man jämför med rekommenderat maxvärde. Ca. 1200bq/kbm med mätdosor, sen var konsulten här med "radonsniffare" och mätte upp till 3500 vid vissa punkter.

Konsulten kostar dock en slant, 5500:- som oxå kan bakas in i summan som du får bidrag för.
Har precis fått svar att bidrag på 15000:- godkänts (tot för sanering 37000:- + konsultarvodet)

Radonsug i källaren med 3 utsugspunkter i krypgrunden.

Ett tips! Vill du ha gjort arbetet så snart som möjligt så kontakta sanerare NU.
Processen är lång och saneraren vill förmodligen mäta när han kommer.
Mätperiod är ju mellan oktober-mars så väntar du för länge så kan han inte mäta förrän det blir kallt i höst.

Mvh.// Fredrik

T
vad kostar radonsaneraren som tar reda på vilken åtgärd som är lämplig?

Förmodligen behöver du bättra på ventilationen. Vårt FTX-system kommer kosta 110 000:-

T
Är det ingen som vet vad rådgivaren kostar som tar reda på lämplig åtgärd?

Ring runt till vent firmorna i trakten och tala om läget.
Dom kan sköta allt åt dig om dom är duktiga.
Kostnad bör hamna på ca 100 000 beroende på system storlek och hur bökigt det är att dra kanaler.

Just det ja, fick ju två åtgärdsalternativ av saneraren.........

Det första var just ett FTX-system för att bättra ventilationen, det ville dom ha ca 106000:- för att installera.
Det andra alternativet var som jag skrev några inlägg upp, radonsug i källaren med utsugspunkter i krypgrunden. (Markradon har jag.)

Ett litet krux bara som jag inte förstod först..... Saneraren garanterar under 200bq/kbm efter utfört arbete, MEN BARA OM BÅDA ALTERNATIVEN beställdes!!

Alltså en nätt summa på 142000:-

Vi har just fått en offert på FTX för ca 60 000. Också hus av blåbetong.

T
Jo, men vad jag har förstått så skall man först ta in en person som går igenom huset och berättar för oss vilka åtgärder vi måste göra.SEN måste vi ta kontakt med ett företag som gör jobbet om åtgärden är så stor att ett företag behövs och då kan det bli tal om 100 000 som ni nämner ovan.

Men vad jag först vill veta är vad killen kostar som kommer hit och berättar vilka åtgärder vi måste göra.

Jag anlitade independia när jag planerade att köpa radhus och de tog 2500 för mätning av strålning i väggar och läckage från mark. FTX som åtgärdsförslag och en offert på det efter att vent-tekniker undersökt huset.

Kopparkullen skrev att radonkonsulten tar 5500:- i betalt. Här tar ett av företagen som sanerar 2800:- för en konsultation så det varierar nog en del i landet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad det kostar för att bara kolla åtgärdsmetod.
Det skötte den dyra konsulten åt mig....... men inte mer än 5500:- i alla fall ;)

Förresten...... Om man inte vill ha ett ventilationsaggregat och har radongaser från byggmaterialet, så har jag läst om speciella tapeter som "skärmar" bort blåbetongen.....
Nån annan som har erfarenheter om det?

Det är ju inte gratis att driva aggregatet.....

Redigerat:
Jag undrar om det inte skulle räcka med sådana där fresch ventiler? Om det enbart är radon från byggmaterialet? Man kanske kan testa det innan man installerar ett dyrt fix system?

Föreslår att du går till väga enligt följande:

1) Kontakta din kommun och beställ hem dosor för långtidsmätning, genast, det är lite bråttom
om du ska hinna få godkända värden under den här eldningssäsongen - annars måste du vänta till oktober
och kan inte påbörja något saneringsarbete innan 2010.
2) Kontakta länstyrelsen på din ort och be dom om en lista över radonkonsulter i ditt område.
3) Ring dessa och begär prisuppgift vad de ska ha, bör vara fast pris i denna del av uppdraget.
4) Välj konsult och beställ tid.
5) Tillsammans med "din" konsult så bestämmer ni vilka åtgärder som ska göras.
6) Ansök om bidrag.
7) Vänta.......
8) När bidrag är godkänt så kan själva saneringen påbörjas.

Angående kostnaden för konsulten, så kan den variera rätt kraftigt, dels beroende på lokal konkurrens, dels lite beroende på vad konsulten gör (exempelvis så drar ett större antal sniffer-mätningar upp priset, knappast aktuellt i ditt fall dock). Men som sagt - begär prisuppgift i förväg så vet du!

Glöm radontapeter och snack om "tätande färg" etc. I ditt fall är det med största säkerhet ökad ventilation som gäller.
(Radonsug är en åtgärd som man använder vid markradon, du verkar i första hand ha radon från byggnadsmaterialet och
då är det ventilationen man går på). OM det inte är så att byggnadsmaterialet kommer från några enstaka icke-bärande väggar, då man i undantagsfall kan tänka sig att radikalt ta bort dessa, men det är ovanligt att det är så enkelt.

Redigerat:
Jag nobbade de som ville ha betalt för att komma och titta (ingen elektriker, snickare, betongare, takläggare, målare kräver betalt).

Jag hade 4 firmor som kom gratis & gav offert på lösningar.
1 verkade vara riktigt duktig & seriös.

Han halvsåga Radonsug i mitt gammla hus från 1937. Medans de andra sa att det skulle göra susen.

FTX hos mig skulle hamla runt 100.000:-

Jag kan också råda dig att snacka med kommunen de kan komma med en del bra tipps. Priser och sådan. De brukar också kunna ordna fram en ritning på huset som du bör ha när de kommer för att kolla på ditt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.