4 188 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Värmeväxlare och bergvärme
Hej,
Jag har ett hus från -64 med självdrags ventilation, dock är bergvärme installerat så självdraget är nog något nedsatt eftersom skorstenen ej används.
Under husbesiktningen påpekades att det var dåligt ventilerat. Det finns tex ingen tilluft i något utav sovrummen.
Nu funderar jag på om det är värt att installera någon typ av frånluft värmeväxlare för att förbättra ventilationen utan att öka uppvärmningskostnaden, kanske till och med sänka uppvärmningskostnaden. Till saken hör att det är lite radon (snitt 110, men med 130 i sovrummet) i huset så man skulle även få ner det på ett bra sätt.
Alternativet är att ta upp ett ventilations hål ovanför fönstren i varje sovrum, men jag är rädd att det då skal bli dragit och svårt att värma upp dessa rum, om man stänger ventilationen när det är som kallast så förlorar man ju mycket av värdet.
Huset är byggt i ett plan. så man skulle lätt kunna dra ventilations rör på vinden och även ha värmeväxlaren där.
Frågan är om det är en bra lösning?
Kan man koppla ihop värmeväxlaren och bergvärmen på ngt sätt för att värma upp vattnet etc?
Alla kommentarer välkomna, någon som gjort något liknande?
Vad kan det kosta? ( säg att ca 5 sovrum skulle behöva ventileras)
Jag har ett hus från -64 med självdrags ventilation, dock är bergvärme installerat så självdraget är nog något nedsatt eftersom skorstenen ej används.
Under husbesiktningen påpekades att det var dåligt ventilerat. Det finns tex ingen tilluft i något utav sovrummen.
Nu funderar jag på om det är värt att installera någon typ av frånluft värmeväxlare för att förbättra ventilationen utan att öka uppvärmningskostnaden, kanske till och med sänka uppvärmningskostnaden. Till saken hör att det är lite radon (snitt 110, men med 130 i sovrummet) i huset så man skulle även få ner det på ett bra sätt.
Alternativet är att ta upp ett ventilations hål ovanför fönstren i varje sovrum, men jag är rädd att det då skal bli dragit och svårt att värma upp dessa rum, om man stänger ventilationen när det är som kallast så förlorar man ju mycket av värdet.
Huset är byggt i ett plan. så man skulle lätt kunna dra ventilations rör på vinden och även ha värmeväxlaren där.
Frågan är om det är en bra lösning?
Kan man koppla ihop värmeväxlaren och bergvärmen på ngt sätt för att värma upp vattnet etc?
Alla kommentarer välkomna, någon som gjort något liknande?
Vad kan det kosta? ( säg att ca 5 sovrum skulle behöva ventileras)
FTX (mek till/från, m v-växlare) är ett mkt bra alternativ. Jag drog in det i mitt hus (med källare), har fjärrvärme (egalt mot bergvärme i detta fall). Jag gjorde allt själv, mtrl ca 35-40 kkr. Vet ej vad de tar i arbete.
Luften blev MYCKET bättre inomhus. MEN om man går från "ingen" ventilation så kostar det ju lite i drift. Man har ingen sparmöjlighet mha värmeväxlaren pga dålig vent innan samt att 2 fläktar snurrar hela tiden, det gör 1-2 kkr EL / år.´
Men komforten blir överlägsen...
Luften blev MYCKET bättre inomhus. MEN om man går från "ingen" ventilation så kostar det ju lite i drift. Man har ingen sparmöjlighet mha värmeväxlaren pga dålig vent innan samt att 2 fläktar snurrar hela tiden, det gör 1-2 kkr EL / år.´
Men komforten blir överlägsen...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svar,
35-40' , skulle du kunna bryta upp det lite, vad kostar vad i systemet?
Jag har ju "lite" värmeförlust i huset via självdraget, det borde ju inte vara helt 0, men du tror att elkostnaden för fläktarna klart överstigen besparingen i värmeförlust via självdraget....låter rimligt =)
35-40' , skulle du kunna bryta upp det lite, vad kostar vad i systemet?
Jag har ju "lite" värmeförlust i huset via självdraget, det borde ju inte vara helt 0, men du tror att elkostnaden för fläktarna klart överstigen besparingen i värmeförlust via självdraget....låter rimligt =)
Jo, för egen del tror jag att det kostar mer i EL än vad jag sparar på minskat kalldrag/värmeförlust, ventilation kostar även med värmeväxlare. Förr när jag bara hade in-ventiler i källarhörnen, i princip inget på bo-våningen så ströp jag ventilerna i källaren för att det ej skulle bli för kallt på vintern. Det medförde naturligtvis att ventilationen i huset var minimalt/obefintligt. Med FTX så ventileras alla utrymmen ordentligt, det kostar naturligtvis en del även om FTX minimerar värmeförlusterna.
Kostnaderna. Jag köpte allt genom www.ventilationsbutiken.se så där kan man se vad olika grojor kostar. Ungefärligt så här:
Värmeväxlare ca 22', Ljuddämpare, ventiler, spirorör, krökar, isolering etc resten av kostnaden. Det var lite pyssligt att dra rören på vinden då jag vill nyttja vinden till "lager av allt man borde slänga" samt säsongsgrejor, jag drog därför de flesta rören i kanterna samt nedsänkta i isoleringen.
Kostnaderna. Jag köpte allt genom www.ventilationsbutiken.se så där kan man se vad olika grojor kostar. Ungefärligt så här:
Värmeväxlare ca 22', Ljuddämpare, ventiler, spirorör, krökar, isolering etc resten av kostnaden. Det var lite pyssligt att dra rören på vinden då jag vill nyttja vinden till "lager av allt man borde slänga" samt säsongsgrejor, jag drog därför de flesta rören i kanterna samt nedsänkta i isoleringen.
du bör väl snarare göra tvärtom, går inte få ut så mycket mer energi ur luften som värmeväxlaren skickar ut men om du har vanliga element kan du istället kan du använda bergvärmen för att eftervärma luften från värmeväxlaren som kommer in i huset. Då kan du få mycket bättre verkningsgrad på bergvärmen om den kan jobba mot mycket lägre temperatur när den värmer luft än när den värmer elementen (dock fortfarande med lite värme på elementen för att förhindra kallras vid fönsterna)PL600 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden