G
Är intresserad av att köpa ett Systemairs aggregat men har bara hittat en återförsäljare via nätet. Skulle ni kunna hjälpa mig med fler :blushing:

G
Ni som har köpt ljuddämpare har ni köpt med 50 eller 100 isolering??

Lizzardo
Grolt skrev:
Ni som har köpt ljuddämpare har ni köpt med 50 eller 100 isolering??
100 är att föredra.
Lite dyrare men mycket tystare

Viktigare vid val av ljuddämpare är längden på dessa, är stor skillnad mellan dom olika längderna 300, 600, 900, 1200 (och även prisskillnad)
Skillnaden på tjockleken 50mm och 100mm är att 100mm dämpare frekvenser under 500Hz bättre.

G
Vilken längd rekommenderar du? Pratade med en vent kille som tyckte att det räckte med 600..

Har du andra ljuddämpare i systemet räcker 600, men jag skulle satsa på 900.

G
Tänkte att jag skulle sätta en 600 ljuddämpare vid varje utblås. Låter detta bra ?

Lizzardo
Grolt skrev:
Tänkte att jag skulle sätta en 600 ljuddämpare vid varje utblås. Låter detta bra ?
Har du fler dämpare på systemet?
Personligen så skulle jag satt 1200-100 men alla är vi olika känsliga mot ljud..... ;)

G
Lizzardo skrev:
Har du fler dämpare på systemet?
Personligen så skulle jag satt 1200-100 men alla är vi olika känsliga mot ljud..... ;)
Har jag missuppfattat att man har en ljuddämpare vid varje utblås

Jag fick tag på en dämpare med 100mm issolering och 1200mm längd till mitt FX vent system.
Den tystar effektivt alla ljud från kanalfläkten (Östberg 160B)

Däremot så fick jag problem med att ljud spred sig via ventilationsrören runt mellan rummen. Tex från bad till sovrumm. Inget som en flexdämpare inte kunde avhjälpa. Så jag skulle nog rekommendera alla att sätta flexdämp i kanalerna till sovrum & ex bad/kök där höga ljudnivåer uppstår eller kakel/klinker eller andra hårda material förstärker ljuden.

har ordnat mig ettheru 90 S ec som ska ersätta ett gammalt rexovent, pga buller och mkt vibrationer.

hur ställer man själv in flöden? har fått beräknade värden av ventkonsult men funderrar på hur man kan mäta själv sin till och frånluft, vi är fyra som kan dela på utrustningen.

Har man all tid i värden och ett jävla tålamod kan du ju skaffa dig ett u-rör som du graderar i mm skala. 1 gummi slang anslutet till ett litet rör som är bockat som ett u längst ut, så du kan hänga dit det inuti donet.
Sen är det bara att börja räkna. 1mm vattenpelare motsvarar 1 pa.
Eller köp en billig tryckmätare (pa).

Slå upp på google hur man justerar in luft genom att använda Proportionalitetsmetoden.

Formel för uträkning av flöde: roten ur pa * k-faktor = flöde

K-Faktorer på donen hittar du på tillverkarens hemsida.Var noga med årtal, k-faktorn kan ändras mellan olika årgångar av don även om de ser likadana ut.

Eller så köper du tjänsten. :rolleyes::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.