Har ett hus utan utvändig isolering av källargrund o en utbyggnad ovanför med platta på mark, som omöjliggör att man isolerar utvändigt. I samband med att man gjorde utbyggnaden försvann även den luftspalt i grunden som tidigare utgjort ventilation.

Man satte även in en effektivare värmepanna o detta ledde till kondensation i skorstenen två våningar upp med fuktskada som följd. Jag lät sätta in ett rör i skorstenen från pannan o det tog hand om kondensproblemet.

Nu har jag emellertid stora problem med fukt i källaren, som används som tvättstuga o tänkte ta upp ett hål i murstocken för att med hjälp av självdrag (alt att sätta in en paxfläkt 900) få till en ventilering av utrymmet. Börjar dock bli orolig för att om jag bara låter den fuktiga luften passera runt det nyinsatta röret upp i skorsten, (allt i samma pipa) så finns det risk för att mina problem med kondensation o fukt runt skorstenen återkommer. Kanske inte eftersom den fuktiga luften ju har rumstemperatur?

Någon som har erfarenhet av detta????

Inte kan du ha en och samma pipa både till rökkanal och frånlufstkanal. Det låter helt galet.

Kjell

Rökkanalen går i ett separat rör inne i skorstenen o kommer alltså inte i direkt kontakt med ventilationen. PÅ taket en säskild huv som låter rökgaserna gå upp i mitten o ventilationen år sidorna c:a 30 cm längre ner. Borde väl fungera!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.