8 717 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Kallras i skorstensrör
Vet egentligen inte om tråden hör hemma här eller under värme, men jag testar...
Ersatte en gammal olje/elpanna med IVT värmepump/elpanna i vintras.
Under framförallt sommar/tidig höst har jag haft problem med kallras och kondens kring skorstensröret.
Skorstensröret är ett stålrör inuti ett isolerat aluminiumrör och kondens fuktar de nedre 3-4 cm av isoleringen i röret. Längre upp är rörisoleringen snustorr...
Har kompletterat med en Woods avfuktare utan framgång.
Finns det några fler bra knep att bli av med denna kondens? Isolera röret? Upptill/nertill? Täppa någon ände? (Skorstenskåpa finns redan)
Tacksam för tips, börjar tröttna på drippdroppkondensen...
/Johan
Ersatte en gammal olje/elpanna med IVT värmepump/elpanna i vintras.
Under framförallt sommar/tidig höst har jag haft problem med kallras och kondens kring skorstensröret.
Skorstensröret är ett stålrör inuti ett isolerat aluminiumrör och kondens fuktar de nedre 3-4 cm av isoleringen i röret. Längre upp är rörisoleringen snustorr...
Har kompletterat med en Woods avfuktare utan framgång.
Finns det några fler bra knep att bli av med denna kondens? Isolera röret? Upptill/nertill? Täppa någon ände? (Skorstenskåpa finns redan)
Tacksam för tips, börjar tröttna på drippdroppkondensen...
/Johan
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Röret är igensatt i toppen. Fick tipset att sätta igen och isolera toppen av en ventilationsfirma. En annan sa att jag även skulle testa att isolera botten på röret så att ingen luft kom i rörelse i röret. Ingen av dessa lösningar har funkat...
det bör inte bli kallras om din skorsten är avstängt. Det är, som Tjoa sagt, den fuktiga källarluften som kondenserar på kall metall.jojje2001 skrev:
Din källare blev ju kallare och fuktigare när oljepannan försvann.
Avfuktare brukar hjälpa.
Har du stängt vädringsventiler nu när du kör med avfuktare? Eller har du öppna fönster, luckor någonstans och avfuktar du hela världen ?
gaia
Avfuktare finns, används och visar oftast cirka 50% luftfuktighet, om ingen våt tvätt finns i tvättstugan. Då stiger den som högst till 65%.
Alla andra öppningar är stängda och ytan som avfuktaren "bekämpar" är 42kvm.
Alla andra öppningar är stängda och ytan som avfuktaren "bekämpar" är 42kvm.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Om du satt igen alla ventilerna är det kanske därför det inte blir något drag i skorstenen för luften som ska dra igenom skorstenen måste tas någonstans ifrån och är ventilerna igensatta har du kanske själv effektivt stoppat själv draget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden