J
Vet egentligen inte om tråden hör hemma här eller under värme, men jag testar...

Ersatte en gammal olje/elpanna med IVT värmepump/elpanna i vintras.
Under framförallt sommar/tidig höst har jag haft problem med kallras och kondens kring skorstensröret.
Skorstensröret är ett stålrör inuti ett isolerat aluminiumrör och kondens fuktar de nedre 3-4 cm av isoleringen i röret. Längre upp är rörisoleringen snustorr...
Har kompletterat med en Woods avfuktare utan framgång.

Finns det några fler bra knep att bli av med denna kondens? Isolera röret? Upptill/nertill? Täppa någon ände? (Skorstenskåpa finns redan)

Tacksam för tips, börjar tröttna på drippdroppkondensen...

/Johan

Prova isolera i toppen av skorstenen.

J
Har i kväll isolerat översta delen på skorstensröret, återkommer med resultat...

J
Tyvärr, ännu ingen skillnad eller framgång...

Någon som har kommit på nåt eller kan tipsa om en lösning?

• Gilla
Martnnn
  • Laddar…
Minska arean på röret i toppen t.ex om röret är 150mm-gå ner till 50mm

J
Röret är igensatt i toppen. Fick tipset att sätta igen och isolera toppen av en ventilationsfirma. En annan sa att jag även skulle testa att isolera botten på röret så att ingen luft kom i rörelse i röret. Ingen av dessa lösningar har funkat...

Kallt möter varmt = kondens.
Hitta var gränsen är och lämpligen isolera så att dom två elementen inte kan mötas utan att det är isolering mellan dem.

pr95 skrev:
Minska arean på röret i toppen t.ex om röret är 150mm-gå ner till 50mm
Se bara till att få lite självdrag varmare luft som stiger håller skorstenen varm

jojje2001 skrev:
Under framförallt sommar/tidig höst har jag haft problem med kallras och kondens kring skorstensröret.
det bör inte bli kallras om din skorsten är avstängt. Det är, som Tjoa sagt, den fuktiga källarluften som kondenserar på kall metall.
Din källare blev ju kallare och fuktigare när oljepannan försvann.
Avfuktare brukar hjälpa.
Har du stängt vädringsventiler nu när du kör med avfuktare? Eller har du öppna fönster, luckor någonstans och avfuktar du hela världen ?
gaia

J
Avfuktare finns, används och visar oftast cirka 50% luftfuktighet, om ingen våt tvätt finns i tvättstugan. Då stiger den som högst till 65%.
Alla andra öppningar är stängda och ytan som avfuktaren "bekämpar" är 42kvm.

Göran.W
Om du satt igen alla ventilerna är det kanske därför det inte blir något drag i skorstenen för luften som ska dra igenom skorstenen måste tas någonstans ifrån och är ventilerna igensatta har du kanske själv effektivt stoppat själv draget.

Göran.W skrev:
Om du satt igen alla ventilerna är det kanske därför det inte blir något drag i skorstenen för luften som ska dra igenom skorstenen måste tas någonstans ifrån och är ventilerna igensatta har du kanske själv effektivt stoppat själv draget.
d^_^b

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.