Hej,

Vi bor i ett hus byggt -74 ca, 1½ plan med källare. Det är ca 170+100 kvadratmeter och ventilationen är självdrag. Det finns inga ventiler i några rum annat än badrummen och en köksfläkt. Jag eldar med pellets och det i sig ger väl hyfsat drag men det blir lite väl bra, stänger man uteluftsventilen i pannrummet suger den raskt ut all varmluft genom skorstenen :D

Har mätt radon förra vintern och medelvärdet var 180bq med max på runt 200 i källaren vilket väl i och för sig inte är så alarmerande men det vore skönt att sänka det.

Jag tycker inte att luften inne i huset är så fräsch direkt, det blir dessutom rätt fuktigt när man badat eller duschat (3 småbarn...) och det kan lukta ganska instängt så jag har börjat fundera på att installera ventilationsaggregat, problemet är väl att hitta bra grejor. Det jag vill ha är ett aggregat med hög värmeåtervinning och jag vill självklart ventilera alla plan i huset. Som tur är löper det kattvind på båda långsidorna av huset så jag kan få ner ventilerna väldigt långt ifrån varandra utan att behöva dra några rör i bjälklaget... eller, det tror jag i alla fall just nu :)

Till källaren undrar jag dock hur man gör, man behöver ju ha ner ett rör för till- och ett för frånluft antar jag och dimensionen på dem bör väl vara rätt väl tilltagen?

Mina frågor är väl eg, vilka tillverkare av aggregat bör man titta på och vilka bör man akta sig för? Finns det någon sida där man kan få hjälp att dimensionera anläggningen?

Jag har en öppen planlösning entrévåningen med sammanbyggt vardagsrum, hall, matrum och kök, det finns två avskiljda rum där, wc/dusch och ett sovrum. tänker mig 4 ventiler i det sammanbyggda utrymmet och ett i vardera avskiljt rum. Jag antar att tilluft kommer från ena långsidan och frånluften tas från motsatt sida samt att det skall vara frånluft i badrummen.

Är inne i slutfasen av mitt andra totalrenoverade hus så jag har väl relativt lätt för mig för den delen men skall man göra detta måste man ju tänka rätt från början. Budgeten medger inte en totalentreprenad tyvärr...

Hoppas på lite tips!

Mvh
Micke

Tilluft i sovrum och vardagsrum kanske, frånluft i badrum, och tvättstuga. Separat imkanal från köksfläkt. Men allt det där kan du få hjälp med.

Några av de firmor som säljer ventsystem kan också beräkna/rita upp ditt system. http://www.soliduct.com/ventilationsbyggsats-ftx-100-140m/p-1877.htm eller
http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=56

Det som kan vara bökigast i kråksången är injustering av systemet då det oftast kräver en flödesmätare (trattinstrument som sätts över donen). Men bara den detaljer kan man leja för eller kanske hyra ett verktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.