Ska sätta in en Pax-fläkt i badrummet. I nuläget är det bara ventilation som bygger på självdrag, men det funkar inte utan kommer in väldigt kall luft där. Från taket i badrummet går ett rör via krypvinden och ca 5-6 meter till ytterväggen.

Klarar fläkten av att få iväg luften så långt med godtagbart tryck?

Nuvarande spirorör är ca 200 mm i diameter. Ska jag byta det mot ett som är 100 mm?

Varför gå ned i dimension, det skapar ju högre motttryck?

Att det kommer in kallluft via din ventilation idag låter som att du saknar ett kallrasspjäll. Det är dock lite lurigt att få ett fjäderbelastat spjäll att fungera med självdrag, då ditt ventilationsflöde är svagt.

Jag tror inte att en ordentlig pax borde ha några problem med 5 m rör 200 mm. Men det borde väl framgå om det finns några uttalade begränsningar (eller en fläktkurva) hos pax?

Jag har en liknande installation men med 160 rör och Freshfläkt istället. Det fungerar bra.

Jag har ca 7-8 meter 100mm rör till en Pax, funkar kalas men det är å andra sidan från källaren till taket -->> förutsättningar för bra grunddrag.

cecar33 skrev:
Kolla på detta alternativet [länk]

Man får rätt mycket fläkt och el för den pengen. Men den är ju rätt snygg. Åtminstone jämfört med en pax-fläkt av det äldre slaget...

spararen skrev:
Man får rätt mycket fläkt och el för den pengen. Men den är ju rätt snygg. Åtminstone jämfört med en pax-fläkt av det äldre slaget...

Vet du vad en Pax fläkt kostar och elkillen som skall dra elen och ev jordfelsbrytare.Det blir nog lätt 3 st snurror för den kostnaden.

cecar33 skrev:
Vet du vad en Pax fläkt kostar och elkillen som skall dra elen och ev jordfelsbrytare.Det blir nog lätt 3 st snurror för den kostnaden.
Ja, nu kör jag som sagt Fresh. Vansinnet med jordfelsbrytare hade jag däremot missat. Trodde man fortfarande kom undan vid fasta installationer.

Att snurran bara fläktar när det blåser är däremot ett problem.

Du får väl passa på att duscha och bajsa när det blåser ute;)

Tack för svar alla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.