2 087 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Koppla på uterum på FTX
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ska bygga ett uterum på altanen som ska vara isolerat och frostfritt på vintern och fullt uppvärmt i bland.
Jag funderar på ventilationen. I huset har jag FTX. Jag klurade därför på om man skulle skarva på ett tilluftrör ut i uterummet.
För att inte få övertryck måste ju luften ta vägen nånstans. Någon form av ventil i taket i uterummet? Eller överluftventil igenom väggen från uterummet in till huset?
Jag funderar på ventilationen. I huset har jag FTX. Jag klurade därför på om man skulle skarva på ett tilluftrör ut i uterummet.
För att inte få övertryck måste ju luften ta vägen nånstans. Någon form av ventil i taket i uterummet? Eller överluftventil igenom väggen från uterummet in till huset?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Min tanke var att ha luftflöde på vintern också. Jag tänkte ha uppvärmt på vintern så på sätt och vis är det ett "vanligt rum" fast man kanske har 5-10° på vintern. (Övervintra växter är en sak som jag vill ha det till.)
Jo, men överluft innebär att luft passerar fritt mellan bostad och uterum. Det tror jag inte att du vill om det är 5-10 grader därute.
Är det tätt mellan bostad och uterum så blir din FTX i obalans. Tilluftsflödet till bostaden blir ju för litet om du skyfflar en del av det till ett annat slutet rum.
Är det tätt mellan bostad och uterum så blir din FTX i obalans. Tilluftsflödet till bostaden blir ju för litet om du skyfflar en del av det till ett annat slutet rum.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Nej, har man bara tilluft blir det ju övertryck och fel balans.
Jag tänker högt:
Låt säga man har -10 ute och +5 i uterum och 20 inomhus. Med min värmeväxlare från 80-talet så kanske man kan räkna med +5 efter växlingen? I så fall är luften från överluften samma temperatur som övriga tilluftventiler.
Om man har -20 ute och +5 i uterum och 20 inne. Då slår värmeslingan i FTX i och man får nåt liknande som för -10 kanske?
Om det är +5 ute, +5 i uterum, 20 inne. Då får man lägre temp från överluften än tilluften förmodligen. Men inte så mycket så att man förlorar på det gentemot en annan ventilationslösning separat för uterummet kanske?
Jag tänker högt:
Låt säga man har -10 ute och +5 i uterum och 20 inomhus. Med min värmeväxlare från 80-talet så kanske man kan räkna med +5 efter växlingen? I så fall är luften från överluften samma temperatur som övriga tilluftventiler.
Om man har -20 ute och +5 i uterum och 20 inne. Då slår värmeslingan i FTX i och man får nåt liknande som för -10 kanske?
Om det är +5 ute, +5 i uterum, 20 inne. Då får man lägre temp från överluften än tilluften förmodligen. Men inte så mycket så att man förlorar på det gentemot en annan ventilationslösning separat för uterummet kanske?
Redigerat:
Klicka här för att svara