Eftersom jag installerar FTX-ventilation måste jag göra något åt de gamla tilluftkanalerna som sitter i murstocken. Hur gör man på bästa sätt?

Har funderat på att mura igen ventilationsöppningen inne i rummet. Men hur gör jag då med kanalen som går i murstocken och mynnar ut ovanför taket? Visserligen är det en "hatt" på skorstenen, men det känns instinktivt fel att lämna en öppen kanal ner i murstocken även om den är igenmurad nedtill.

Kanske fylla upp hela ventilationskanalen med stenull och sen ett nät på skotstenen så att det inte flyger bort eller blir bortfluget av fåglar?

Detta ämne borde ha behandlats tidigare, men jag kommer inte riktigt på något bra sökord...

Det är ingen tillluft som går genom murstocken, det är bara frånluft. När vi satte in FTX så fyllde jag mynningen av frånluftkanalerna vi ingången till murstocken (vi tog bort alla rör ända fram till murstocken eftersom vi nyttjade utrymmet där dom gick till dom nya ventrören). När vi rev murstocken tre år senare så fanns det inga spår av vatten eller liknande nere i botten av murstocken.

Om omslutningsväggarna är tjocka nog så pular du givetvis i slang och använder kanalerna som rökkanaler till ett gäng braskaminer!

En klassisk metod att fylla oanvända delar av kanaler är annars att använda torr sand. Lätt att återställa också om man vill använda kanalen igen. Givetvis med igenmurning upptill och nertill också.

Tack för synpunkterna. Givetvis är det frånluftskanaler - jag fick hjärnsläpp :o.

Ni förordar båda att mura igen själva frånluftsuttaget nere i murstocken. Så långt har jag tänkt som er. Kommer inte spara för framtida kaminer, men det var en schysst idé :).

Frågan är då om man ska låta kanalen vara som den är (men åtminstone nät uppe så att inga fåglar bygger bon osv) eller fylla med sand och mura igen uppe?

Stenullsalternativet - är det kasst?

Poängen med sand, eller det lättare alternativet vermikulit (inte säker på stavningen) är att det är lätt att återställa kanalen om man vill använda den i framtiden. Bara att bila hål och sanden rinner ut av sig själv. Stenull borde förvisso fungera det med, men är nog svårare att få bort om det behövs.
Används någon annan kanal i skorstenen till imkanal eller rökkanal så måste nog fyllningen i vilket fall som helst vara obrännbar.

Jag hade om möjligt använt vermikulit.

Vermikulit låter attraktivt. Är det ett måste att också mura igen skorstenen uppe eller kan man avsluta med ett nät?

Det måste bli vattentätt så nät räcker inte. Mura eller möjligen en täckplåt måste till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.