Jag undrar om jag behöver komplettera ventilationen i vårt 50-talshus med självdrag. I bostadsplanet har jag satt in friskluftsventiler plus en fuktstyrd badrumsfläkt som också har konstant lågfart. Källaren är oförändrad vad gäller ventilation. Tidigare var huset uppvärmt med vedpanna men nu är det bergvärme.

Dränering gjordes häromåret. Källargolvet är sannolikt gjutet direkt mot mark så det är säkert en del fukt som transporteras genom golvet. Vi har inga problem med dålig lukt eller någon indikation på onormal fukt men jag vill säkerställa att vi har en bra miljö i källaren. Friskluftsventiler finns i matkällare och pannrum men inte i tvättstugan.

Matkällaren vill jag hålla sval så den dörren måste vara stängd men ska jag låta dörrarna mellan övriga rum stå öppna för att få bättre luftombyte i hela källarplanet? I tvättstugan finns en ventil som jag förmodar leder till kanal i skorstenen eftersom det samlats lite löv innanför luckan. Kan man sätta in en fläkt på ventilens plats för att få till effektivare ventilation och borde jag då också komplettera med en ny friskluftsventil i tvättstugan? Detta skulle kanske ersätta den luftavfuktare vi brukar köra när vi har tvätt på torkning?

Tvättstugan bör ha frånluft eftersom du inte vill att den transporteras till andra utrymmen. Med frånluft i tvättstugan (frånluftsfläkt med flöde dimensionerat för källarplanets utrymme ) så kan du ha överluft (= ventilationskanaler t ex spalt i innerdörrar) till tvättstugan och övriga utrymmen i källaren.

Om matkällaren har tillluftsventil ( friskluftsventil från uteluft ) då skall du ha överluft även till matkällaren. Utan värmekälla i matkällaren så blir den ju kallast och även mögelfriast med luftcirkulation.

Du kan ha öppet mellan källare och övre plan, men luftflödena ändras då och det kan vara bra att ha koll att luftflödena går åt rätt håll och är lagom stora. Känn på flödena med handen på frånluft och friskluft intag.

Risken med en fläkt vid intaget på skorstenen är att luften läcker eller leder någon annan stans i huset. Det måste vara en egen skorstenskanal, Lika som i köket att den har egen skorstenskanal. Om skorstenskanalen leder någon annan stans så är det bättre att sätta frånluftsläkt i ytterväggen i tvättstugan.

Du bör inte ha friskluftintag i tvättstugan, låt istället tvättstugans frånluft suga luft från de andra utrymmena i källaren för att skapa cirkulation i hela källaren. Motsvarande resonemang gäller öven övre plan och badrum med kontinuerlig frånluftsfläkt.

Redigerat:
Tack för uttömmande svar. Finns det nåt enkelt sätt att kolla om ventilationskanalen till skorstenen är separat från tvättstugan? Det är många kanaler i skorstenen så jag skulle tro att det är egen kanal. Tips på lämplig fläkt?

Eftersom vi ibland eldar i vedpannan så är det nog dumt med överluft från pannrummet. Det måste kunna gå att ha helt stängt annars får vi nog röklukt i hela källaren. Dörren kan ju stå på glänt.

Om inte ritning på skorstenspipan finns, så säkrast att prova blåsa färgad rök i kanalen. Intell har en vetilationfirma rekommenderat som utanpåliggande innomhusfläckt. Fläktens storlek/flöde skall vara dimensionerad för källarplanets yta för att skapa tillräkligt luftombyte i hela källarplanet.

Ja, tända eld kan vara svårare om det finns frånluftsfläckt via överluft. Det kan också bli sämre drag när veden är tänd. Att frånluftsfläckten ska suga luft ut från en tänd panna är nog mindre risk om det i övrigt finns tillräckliga friskluftintag i källare. Det har är väl bara att prova sig fram med stängd dörr eller stänga frånluftsfläckten. Pannrummet måste naturligtvis ha eget friskluftintag om dörren skall vara stängd och tät.

Jag lyckas i alla fall tända min öppna spis trots frånluftsfläckt i samma plan. tillräckliga friskluftintag är nyckeln för att lyckas bra med detta då undertrycket blir minst i rummen med bibehållet luftflöde.

Själv har jag en stor frånluftsfläkt på vinden med luftkanal från badrummet.

Redigerat:
Menar du Fresh Intellivent? Den har jag i badrummet.

ja just! så heter den !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.