Jag håller precis på att planera sommarens bygge, att sätta på takstolar för att få ett lutande tak på mitt garage som nu har ett platt tak. Som det är nu så finns det 3 genomföringar i taket. En brunn för vattenavrinning (kommer att lämnas som den är), en rak luftningskanal för avloppet och en ventilationskanal för badrumsfläkten (Fresh Intellivent), som kommer ut ur den lodräta husväggen och gör en krök under befintligt garagetak för att sedan gå lodrät uppåt och mynna, täckt av en kåpa, på garagetaket.

Jag kommer att behålla gammal asfaltspapp och ovanpå denna ställa takstolar, på dessa blir det råspånt, underlagspapp, läkt och ett enkelt plåttak. Pga olika omständigheter kommer taket att bestå av två sektioner utan någon egentlig nock. Den ena sektionen lutar åt höger och den andra åt vänster, men där de båda sektionerna möts i sina högst belägna delar (dvs där det normalt sett blir en taknock) kommer det att bli en lodrät väggsektion. Den ena sektionens högsta del kommer alltså att ligga ca 1 m lägre än den andra sektionens högsta del.

Eftersom jag i möjligaste mån vill undvika genomföringar i taket funderar jag på om det är möjligt att dra ventilationskanalen så att den istället mynnar på lodrät vägg. Jag har då två alternativ. Antingen drar jag kanalen under det nya taket och gör en krök på kanalen så att den mynnar i den lodräta väggsektionen mellan taken. Jag kommer då att vara tvungen att kröka kanalen nästan 180 grader (jag kan ju i och för sig göra kröken ganska lång). Det andra alternativet är att dra kanalen till lodrät fasad, men då kommer jag inte att få någon nivåskillnad mellan badrumsfläkten och utblåset, samt att kanalen blir ca 8 m lång. Vad ska jag göra? Eller vill man absolut att kanalen går lodrätt upp genom taket?

Samma sak gäller egentligen för avloppsluftningen. Kan man dra även denna till att mynna på lodrät vägg, dvs ha krökar på denna? Placeringen av den som den är nu gör att det inte blir fråga om lika krökta rör där, men mynningen blir ju i alla fall lodrät istället för vågrät.

Tacksam för alla svar!

Snailman
Ventilationsröret måste dras om så att det inte går igenom garaget på något sätt. Garaget måste vara en egen brandcell. Eftersom ventilationen skapas av en fläkt så kan kanalen ligga vågrätt hela vägen och även vara 8m lång utan några problem.

Ang snailmans inlägg: Jag kan ju göra avluftningen med oavbruten stigning och utan tvära böjar och ändå få den att mynna på väggsektionen om jag använder flera små krökar. Någon som vet om det är tillåtet, även om det kanske inte är vad som rekommenderas?

@Demmpa: Ditt inlägg var inte alls roligt att läsa. Det är nämligen väldigt svårt att dra om ventilationen eftersom badrummets yttervägg delvis vätter direkt mot ett överhäng (2 m långt) från garagetaket. Nedre delen av badrumsväggen vätter ut mot den uteplats som ligger under överhänget från garagetaket, men hela överdelen vätter mot överhänget och det är alltså där som ventilationskanalen går ut. Och eftersom en badrumsfläkt ska placeras i närheten av badrumstaket så vet jag inte hur man skulle lösa det. Dessutom är badrummet nyrenoverat med nya tät- och ytskikt och jag vill ogärna skada detta genom att ta upp ett nytt hål. Är omdragning av kanalen verkligen ett måste, särkilt när det inte ens går ovanför själva garagebyggnaden utan endast i överhänget?

Utloppet kan visst placeras på väggen, det blir mer mer känsligt för vindpåverkan iofs men visst går det bra. Om jag förstod riktigt så kommer kanalen att gå i ett kallt utrymme? Om den då stiger bort från fläkten kan du få problem med kondens i kanalen som rinner tillbaka till fläkten. Eller läcker ut genom kanalen, ventilationsrör är inte vätsketäta.

Mer böjar och längre kanaler ökar tryckfallet vilket minskar flödet från fläkten, alternativt får den gå med högre varav och bullra lite mer. 1 90° böj motsvarar 5-10 m rak kanal. Tryckfallet i 2 45° böjar är ungefär samma som i 1 90°.

En kanal kan passera genom en annan brandcell, men då måste den brandisoleras. Tjocklek på isolering beror på brandklasser på väggarna.

Snailman
tänk på att det kan lukta från avloppsluftningen

d70201222948P53b8.jpg

Såhär kommer det att se ut efter takändring. Byggnaden till vänster är alltså garaget som idag har platt tak och överhänget över altanen finns där redan idag. Under överhänget ser man på huvudbyggnaden ett litet fönster, det är badrumsfönstret. Idag sitter en ventilationskåpa på taket ovanför badrumsfönstret, men eftersom jag gärna slipper takgenomföringar skulle jag vilja dra kanalen i en 90 graders böj ut vid takfoten, så att den kommer ut vid den blå lilla cirkeln. Dumt? Smart?

Samma anledning gör att jag vill ha avluftningen för avloppet på den lodräta väggen mellan taksektionerna vilket också innebär en böj och att det kommer ut där jag satt en blå cirkel . Dumt? Smart? Snålt? :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.